ماسک ضد گاز شیمیایی چطور کار می‌کند؟

ماسک ضد گاز شیمیایی چطور کار می‌کند؟

مقدمه

ماسک گاز یا همان ماسک ضد گاز شیمیایی، به ماسکی گفته می‌شود که افراد را از استنشاق آلاینده های سمی موجود در هوا به خوبی محافظت می کند. این ماسک ها به صورت کامل و مهر و موم شده بینی و دهان فرد استفاده کننده را می پوشانند. فیلترهای موجود در این ماسک های گاز، به صورت مداوم و بر اساس نوع فیلتر در هر 3 و 4 ساعت و یا حتی حدود 24 ساعت می توانند در شرایط هسته ای و شیمیایی دوام بیاورند و کارا و قابل استفاده باشند.

انواع ماسک ضد شیمیایی

انواع ماسک شیمیایی

موارد استفاده از ماسک ضد مواد شیمیایی

در بسیاری از مشاغل و کارهای صنعتی و کارگاهی، در هنگام تولید محصولات مختلف که امکان تولید گازهای شیمیایی وجود دارد، وجود ماسک های ضد گاز شیمیایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در هنگام کار حتما استفاده شوند تا از نفوذ و گازهای شیمیایی به شش و ریه های کارگران و کارکنان آنجا جلوگیری شود.
وجود گازهای شیمیای در کارخانجات تولیدی و صنعتی امری بدیهی و معمول است که استفاده از این ماسک ضد گاز مواد شیمیایی را واجب کرده است. حتی در هنگام انجام تمیزکاری های منزل و استفاده از شوینده های قوی نظیر وایتکس هم در معرض خطر هستیم و احتمال ایجاد مشکلات تنفسی برای ما وجود دارد. حتی در کارها و مشاغلی مانند دفاتر فنی و چاپخانه‌ها نیز گازهای شیمیایی نظیر غبار مواد رنگی و تونر دستگاه چاپ وجود دارد که سلامتی کارکنان و کارگران را به خطر می اندازد و وجود یک ماسک ضد گاز برای حفظ سلامت آن ها ضروری است. در جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی ،مناطق جنگی که احتمال وجود بمب‌های شیمیایی وجود دارد، برای حفظ سلامت سربازان و جلوگیری از خطرهای احتمالی وجود و استفاده از این ماسک های تنفسی بسیار اهمیت دارد.

ماسک ضد گاز شیمیایی

ماسک شیمیایی اینکو

اجزا و ساختار ماسک گاز شیمیایی

ماسک های ضد گاز شیمیایی با تمامی ماسک های تنفسی بسیار متفاوت هستند. این ماسک ها از دو بخش خاص و مجزا تشکیل شده اند که همین دو بخش، از ما در مقابل ورود گازهای سمی محافظت می کند و مانع از ورود مواد سمی و شیمیایی به بدن ما می شود. این دو بخش در قسمت فیلتر ماسک قرار می گیرند و با استقرار در قسمت خرطومی شکل ماسک وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند.
اولین قسمت یا جزء ماسک ضد گاز سمی، پالایه یا فیلتر ذرات است که تمامی باکتری ها و ویروس های موجود در هوا را از بین می برد. در ساخت این جزء از ماسک، معمولا از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و صرفا مانعی مابین مواد سمی و صورت ما به حساب می آید. زمانی که ذره ای از باکتری یا مواد وارد ماسک می شود، قبل از اینکه به دهان و بینی ما برسد، با رشته های موجود در این جزء از فیلتر برخورد می کند و این رشته ها مانع از ورود این ذرات و مواد به دهان و بینی ما خواهند شد.
جز دوم یا دومین قسمت ماسک، به صورت سطحی مواد شیمیایی و مولکول های سمی را قبل از ورود به دهان و بینی از بین می برد و حذف می کند. در این فرآیند جذب سطحی، ماده ای جامد یا مایع این مواد شیمیایی و مولکول های سمی را به خود جذب می کند و به دام می اندازد.

ماسک گاز سمی

ساختار ماسک ضد گاز شیمیایی

ماسک ضد گاز تا چه اندازه مفید است ؟

ماسک های ضد گاز تمام صورت ، همانطور که از اسمشان پیداست ، به صورت کامل بر روی سرو صورت قرار می‌گیرند و اتصالی محکم را ایجاد می‌کنند و از ورود و برخورد گازهای شیمیایی حتی با پوست صورت نیز جلوگیری می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است افراد ماسک خود را به درستی بر روی صورت قرار ندهند و اصطلاحا ماسک به خوبی بر روی صورت چفت نشود، در این هنگام گازها می‌توانند از طریق شکاف های بین ماسک و صورت به داخل ماسک وارد شوند و دستگاه تنفسی را آلوده کنند.
بسیاری از مواد و گازهای شیمیایی علاوه بر اثرگذاری بر روی دستگاه تنفسی، روی پوست نیز اثر می‌گذارند. در این زمان اگر از ماسک های نیم صورت استفاده کنیم، این مواد و گازها به پوست می‌چسبند و ممکن است خطراتی را برای پوست داشته باشند.
به طور کلی ماسک های شیمیایی تنها از دستگاه تنفسی ما محافظت می‌کنند پس در هنگام کار با این مواد و گازهای شیمیایی باید مراقب پوست خود نیز باشیم.

ماسک شیمیایی اینکو

ماسک ضد گاز اینکو

ماسک شیمیایی نیم صورت

دو فیلتر اینکو مدل HRS02

ماسک فیلتر دار مدل HRS02 ، با امکان تعویض فیلتر، ساخت شرکت «اینکو» (ingco) از تولیدکنندگان معتبر ابزارآلات و تجهیزات ایمنی است که قابلیت نصب دو عدد فیلتر را دارد و همراه با دو فیلتر ماسک اینکو مدل HCD02 عرضه شده است، این فیلترها دارای کربن فعال و مطابق با استاندارد های EN 14387 و CE 0121 هستند. در این ماسک، مکانیزم بسته شدن مستقیم کارتریج به ماسک، جایگزینی قطعات معیوب و دفعات تعمیر ماسک را کاهش داده است.

قیمت ماسک ضد گاز شیمیایی

خرید ماسک ضد گاز شیمیایی

این ماسک نیم صورت شیمیایی بسیار راحت و بادوام است و از مواد نرم و غیرآلرژیک سیلیکونی با قابلیت نظافت آسان و ماندگاری بالا ساخته شده است. طراحی ارگونومیک این ماسک دو فیلتر باعث می‌شود تا به راحتی بر روی نقاط حساس صورت بنشیند و وزن ماسک و فیلتر را به طور مساوی در تمامی نواحی صورت توزیع کند. لبه‌های برگشته‌ی به سمت داخل ماسک، به جز این که بهترین حالت را بر روی صورت ایجاد می‌کند، هیچ گونه فشاری بر شخص وارد نمی‌آورد.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *