صفحه برش چیست و چه کاربردها و انواعی دارد

صفحه برش چیست و چه کاربردها و انواعی دارد

مقدمه

در مشاغل گوناگون صنعتی، برای برشکاری قطعات مختلف فلزی و فولادی، چوبی، سرامیکی، انواع پروفیل و گرانیت و سایر قطعات مختلف، لازم است از انواع دستگاه های برشی مانند انواع فرز و مینی فرز همراه با مهمترین لوازم جانبی برشکاری یعنی انواع صفحه برش استفاده نمود. صفحه برش ها تنوع و کارایی های بسیاری دارند و در سایزها و دانه بندی های مختلفی ساخته و عرضه می شوند. از سوی دیگر، صفحات برش به دو نوع صفحه برش معمولی و صفحه برش مینی یا صفحه برش مینی فرز تقسیم می شوند. ما قصد داریم در این مقاله از مجله ابزارلاین، نگاهی به عملکرد، جنس، ساختار، سایز و نیز نکات ایمنی استفاده از انواع صفحه برش بپردازیم. توصیه می کنیم به مشخصات و قیمت صفحه برش های وب سایت ابزارلاین نگاهی بیندازید. ما صفحه های برشی مختلفی از برندهای مختلفی مثل صفحه برش رونیکس، اینکو، کرون

خرید صفحه برش استیل

قیمت صفحه برش استیل

عملکرد صفحه برش

صفحه های برش با اختلافات خود در ابعاد و دانه بندی و کاربرد، همگی برای بریدن اجسام و قطعات مختلف باید بر روی انواع دستگاه های فرز، مینی فرز، انواع اره و انواع دستگاه پروفیل بر سوار شوند تا به کار خود بپردازند. از آنجایی که هر کدام از این محصولات، برای برشکاری خاصی مناسب هستند، باید دقت داشت که یکی را به جای دیگری به کار نبرد زیرا در این صورت، احتمال بروز آسیب و خرابی بسیار بالا خواهد رفت. مثلا به کار بردن یک صفحه برش چوب برای کاربری سنگبری، آن را به احتمال زیاد، خراب و غیرقابل استفاده خواهد نمود. لذا خرید صفحه برش مناسب یک کار دقیق و مهم است.

خرید صفحه برش آهن

صفحه برش آهن

جنس صفحه برش

عمل برش صفحات برشی با کمک دانه های سایشی داخل ساختار آن انجام می شود که دارای اندازه های مختلفی هستند و برای ساخت یک صفحه برش، با انواع چسب و رزین ترکیب می گردند.
جنس این دانه ها بنا بر کاربرد خاصشان، غالبا از اکسید آلومینیوم، اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم، سرامیک اکسید آلومینیوم و کاربید سیلیکون است.
کارایی این دانه ها به این صورت است که از صفحات دارای دانه های اکسید آلومینیوم، برای برش و لایه‌برداری از آهن و فولاد، از صفحات با دانه های اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم، برای برش و لایه‌برداری از فولادهای سخت، از صفحات متشکل از کاربید سیلیکون، برای لایه‌برداری از انواع فولاد سخت و برش انواع لاستیک، پلاستیک، سنگ و انواع مواد غیر آهنی و از صفحات دارای دانه های سرامیک اکسید آلومینیوم، که قوی ترین دانه ها هم هستند، برای لایه‌برداری و برش فلزات بسیار سخت استفاده می شود.

خرید صفحه برش سنگ

صفحه برش سنگ

ساختار دانه های سایشی

شماره سایز دانه های سایشی که بر روی صفحات برش هم نوشته شده است، با میزان ظرافت برشکاری و سطوح مورد برش ارتباط مستقیم دارد؛ هر چه دانه ها بزرگتر باشند، زبرتر هستند و برش های زبر تر و کمتر ظریف را انجام می دهند و هرچه دانه ها کوچکتر باشند، برای انواع برش های ظریف تر بر روی سطوح ظریف تر به کار برده می شوند.
به طور کلی استاندارد دانه ها به این صورت است که هرچه شماره دانه از عدد 10 بالاتر باشد، نشانگر زبرتر شدن دانه و هرچه اعداد در مقیاس های بالاتری مانند 100، 180 و 200 باشند، نشانگر نرم تر بودن و کوچک تر بودن دانه هاست.

قیمت صفحه برش سرامیک

صفحه برش سرامیک

ضخامت و قطر صفحات برش

اگر بخواهیم به کاربرد صفحات برش بر حسب ضخامت آنها بپردازیم باید بگوییم که ضخامت صفحات برش استیل، برابر با 1 میلی متر و کمتر از آن است، صفحه های برش فلز و آهن، دارای ضخامت 2تا 3 میلی متر هستند و ضخامت صفحات مینی فلاپ در محدوده‌ی 4 تا 5 میلی متر است.
درباره‌ی قطر صفحات برش هم باید گفت که با وجود تنوع قطر صفحات بر حسب کاربرد آنها، پر مصرف ترین قطرهای صفحات عبارت از قطرهای 115، 125، 150، 180، 210، 230، 250، 300، 350 میلی‌متر هستند.

قیمت صفحه برش پروفیل بر

صفحه برش پروفیل بر

انواع صفحه برش از لحاظ کارایی

صفحه های برش بر اساس کاربردشان به دسته های صفحه برش آهن، صفحه برش استیل، صفحه پروفیل بر، صفحه برش سنگ، صفحه سرامیک بر، صفحه گرانیت بر، صفحه بتن بر، صفحه آسفالت بر، صفحه برش چوب و سایر صفحات مشابه تقسیم بندی می شوند.

خرید صفحه برش

انواع صفحه برش

نکات ایمنی کار با صفحه های برش

در هنگام کار با صفحات برش نیز به مانند کار با سایر ابزارهای صنعتی، لازم است به یک سری نکات ایمنی و مراقبتی توجه داشت تا هم کارایی را افزایش داد و هم از میزان آسیب ها و ضررها کاست. بعضی از این نکات را در زیر مرور خواهیم کرد:
حتما دقت شود که برای حفظ جان کاربران، از لوازم ایمنی مخصوص از قبیل عینک ایمنی، دستکش ایمنی، ماسک ایمنی، کفش کار، گوش گیر ایمنی و سایر لوازم ایمنی استفاده شود.
لازم است که صفحه برش را با توجه به عواملی از قبیل کاربرد و جنس قطعه کار انتخاب نمود.
پس از نصب صفحه برش بر روی دستگاه فرز یا اره، باید دقت نمود که پیچ را بیش از اندازه سفت نکنیم.
پیش از نصب صفحه برش باید بررسی کنیم که سطح آن دارای هیچ گونه ترک و نقصی نباشد.
باید دقت کرد که صفحه برش بزرگ تر از حد دستگاه برش نباشد.
برای کار با صفحات برش، لازم است به میزان دور دستگاه برش و میزان دور صفحه برش توجه نمود.
به هیچ وجه در هنگام برشکاری، نباید از داروهای کاهش دهنده‌ی هوشیاری استفاده شود.
لازم است به جهت چرخش صفحه برش توجه داشته باشیم تا مبادا در معرض پرتاب جرقه های ناشی از کار قرار بگیریم.
قیمت صفحه برش مینی فرز و صفحه برش فرز در وب سایت فروشگاهی ابزارلاین مناسب با بودجه‌ی غالب کاربران محترم قرار گرفته است. پیشنهاد می کنیم نگاهی به این محصولات بیندازید و در صورت نیاز، به صورت اینترنتی به خرید آنها بپردازید.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *