از سه نظام چه می دانید؟ انواع سه نظام کدام است؟

از سه نظام چه می دانید؟ انواع سه نظام کدام است؟

سه نظام چیست؟

امروزه دریل ها کاربردهای بسیار زیادی در انواع مصارف صنعتی و خانگی دارند. از برخی کاربرد دریل ها می‌توانیم به بنایی، نجاری، لوله کشی و به طور گسترده کار در انواع کارگاه ها و کارخانه ها اشاره کنیم. افراد در حرفه های مختلف برای آنکه بتوانند سوراخ های مد نظر خود با قطرهای مختلف بر سطوح و قطعات ایجاد کنند، باید به طور مداوم مته های دریل را با توجه به قطری که نیاز دارند، تعویض کنند.

برای گرفتن مته ها، سری های پیچ گوشتی و برای تعویض انواع مته ها، نیاز به قطعه ای به نام سه نظام داریم. سه نظام از لوازم جانبی اصلی دریل ها برای سوراخکاری به شمار می‌رود و بر روی انواع دریل نصب می‌گردد.

سه نظام ها با نصب بر روی انواع دریل، وظیفه‌ی نگه داشتن مته را در درون خود دارند، تا در زمان چرخش و عملیات سوراخکاری مته نلغزد و از دستگاه جدا نشود.

خرید سه نظام دریل

کار سه نظام چیست

به طور کلی سه نظام دریل را می توانیم این گونه تعریف کنیم: سه نظام قطعه ای است که بر روی انواع دریل اعم از دریل برقی و دریل شارژی نصب می‌‎شود و می توان گفت سه نظام رابط بین دریل و مته است. انواع مته و سری پیچگوشتی بر روی سه نظام بسته می‌شوند و با بستن مته و سری های گوناگون می‌توانید عمل سوراخکاری و حتی پیچکاری را بهترین نحو ممکن انجام دهید. سه نظام ها معمولا در جنس های پلاستیکی، فلزی و نیمه فلزی ساخته می‌شوند.

عملکرد سه نظام دریل

چگونگی کارکرد سه نظام دریل

سه نظام ها کارکرد و مکانیسم خاصی دارند. فک سه نظام، با توجه به سایز مته‌ای که درون آن قرار می‌دهید از هم باز می‌شود و مته در داخل آن قرار می‌گیرد. بعد از قرار گیری مته‌ی مورد نظر، فک ها بسته می‌شوند و مته را به صورت محکم در درون خود نگه می‌دارند.

چرخ دنده هایی در پشت این سه نظام ها تعبیه شده اند که با چرخ دنده هایی که درون دریل وجود دارد، درگیر می‌شوند و با روشن کردن دستگاه و چرخش سه نظام، سوراخکاری انجام می‌گیرد. سه نظام ها انواع مختلفی دارند که در ذیل به تعریف آن ها خواهیم پرداخت.

سه نظام ها بسته به نوع آن، توسط آچار و یا با کمک نیروی دست باز و بسته می‌شوند. اگر سه نظام در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود، فک های سه نظام سفت می‌شوند و مته را درون خود به صورت محکم نگه می‌دارند و اگر سه نظام در جهت خلاف عقربه های ساعت چرخانده شوند، فک ها از هم باز می‌شوند و به راحتی مته از دستگاه جدا می‌گردد.

سه نظام صنعتی

انواع سه نظام دریل

انواع سه نظام دریل

سه نظام اتوماتیک

سه نظام های اتوماتیک ، سرعت بالایی در تعویض مته خود دارند و به صورت دستی باز و بسته می‌شوند. بدین صورت که شما می‌توانید با یک دست سه نظام را به سمت پایین بکشید و دهانه‌ی آن را به راحتی باز کنید، سپس با دست دیگر، مته‌ی جدید را جایگزین مته‌ی قبلی کنید.  اگر سرعت تعویض مته برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، سه نظام اتومات برای شما گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. می توان گفت که سه نظام اتوماتیک مناسب کاربری های سبکی مانند حسرواخکاری چوب است و بهتر است برای کارهای صنعتی و سنگین از این نوع سه نظام استفاده نکنید.

خرید سه نظام اتوماتیک دریل

خرید سه نظام اتوماتیک

سه نظام آچاری

سه نظام آچاری همانطور که از نامش پیداست، بر خلاف سه نظام اتومات برای باز و بسته کردن، به آچار مخصوص خود نیازمند است. آچار سه نظام معمولا در جعبه های دریل موجود است. سه نظام آچاری برای مصارف صنعتی و سنگین، بسیار مناسب است ، اما سرعت تعویض مته در این سه نظام نسبت به سه نظام اتومات پایین تر است. لذا در صورتی که سرعت کار برای شما مهم باشد، این نوع سه نظام انتخاب خوبی نخواهد بود.

سه نظام آچاری

سایز سه نظام

سه نظام ها در سایزهای 6.5 میلیمتری تا 16 میلیمتری ساخته می‌شوند و رایج ترین سایزهای سه نظام، سایزهای 10 و 13 میلیمتری است. اندازه‌ی این سایزها بر روی بدنه‌ی دریل و سه نظام نوشته شده است.

سه نظام 13 میلیمتری که از رایج ترین نوع سه نظام می‌باشد، معمولا مته های سایز 1.5 تا 13 میلی‌متری را به خوبی پوشش می‌دهد.

قیمت سه نظام دریل شارژی

خرید سه نظام دریل

انتخاب یک سه نظام مناسب

برای انتخاب و خرید سه نظام مناسب باید نکاتی را مد نظر داشته باشید:

جنس، اندازه و دوام سه نظام از اهمیت بالایی برخوردار است که در هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد.

در هنگام خرید باید به جنس ساختار سه نظام نیز دقت کنید. سه نظام ها همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، از پلاستیک، فلز و یا هر دوی آن ها ساخته می‌شوند. سه نظام هایی که از پلاستیک ABS ساخته می‌شوند، می تواند انتخاب خوبی برای شما باشند.

جنس فک، عامل مهم دیگری در انتخاب یک سه نظام خوب است. دقت کنید تا فک و دندانه های سه نظام مورد نظر شما دوام و کارایی بالایی داشته باشند، تا در اثر استفاده‌ی طولانی مدت، نشکنند و شما را در هنگام کار به دردسر نیندازند.

قیمت سه نظام اتومات

انواع سه نظام

انواع سه نظام در ابزارلاین

حال که سه نظام و مشخصه های آن را به خوبی شناختید و با کارایی انواع آن آشنا شدید، می‌توانید انواع سه نظام اتوماتیک و سه نظام آچارخور مانند سه نظام اس تی ای مدل J35L ، سه نظام سیلور مدل GT9105 و سه نظام اتومات اینکو مدل KCL1301 را در وب سایت فروشگاهی ابزارلاین مشاهده نمایید و در صورت انتخاب، خرید خود را ثبت نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن در هر جای ایران که هستید به دست شما برسد.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *