انواع مته و کاربرد آن در خانه و صنعت

انواع مته و کاربرد آن در خانه و صنعت

مته یک لوازم جانبی پر مصرف و پرطرفدار در صنایع و کاربردهای خانگی است که به خاطر نیاز های متنوع سوراخکاری، در انواع و جنس های مختلفی ساخته می شود. مته و انواع آن برای انجام سوراخکاری، به دریل متصل می شود و با کمک چرخش سریع و نیز نیروی فشاری، در انواع مواد و اجسام فرو می رود و سوراخ هایی با شکل ها، قطرها و عمق های مناسب ایجاد می کند. سوراخ هایی که مته ها ایجاد می کنند اغلب به شکل دایره ای هستند اما برخی از انواع مته دریل، سوراخ هایی با شکل های غیر دایره ای هم تولید می نمایند. قیمت انواع مته بر اساس کارایی و ساختمان و نیز ابعاد آن تعیین می شود.

 

انواع مته دریل

انواع مته دریل برقی

برای خرید مته و استفاده از مته لازم است تا اطلاعات خوبی درباره‌ی انواع مته، قیمت مته و کاربرد آن داشته باشیم.
در این مقاله از مجله ابزارلاین، به بررسی انواع مته و کاربرد آن همراه با عکس و اطلاعات خواهیم پرداخت تا در صورت نیاز بتوانید به صورت مناسب به خرید انواع مته بپردازید.

قیمت انواع مته و کاربرد آن

انواع مته و کاربرد آن

انواع مته بر اساس مواد سازنده

مته ها از مواد مختلف فلزی و آلیاژهای گوناگونی همراه با روکش های متنوعی تولید می شوند. برای انتخاب جنس مته باید به سطحی که قرار است سوراخکاری شود توجه نمود و با سرعت و فشار متناسب با آن، به کار حفاری پرداخت. بعضی از جنس های مته ها از این قرارند :

 

قیمت مته فولادی

مته فولادی

مته فولادی معمولی

این نوع مته که از فولاد تولید می شود به دو نوع مته فولادی کم کربن و مته فولادی پر کربن تقسیم می شود. قیمت مته با میزان کربن آن تعیین می شود.

مته فولادی کم کربن

این نوع مته از فولاد با 15 درصد کربن تولید می شود و قیمت این نوع مته در سطح پایینی است. از این مته می توان برای سوراخکاری چوب های نرم بهره برد.

مته فولادی پر کربن

این نوع مته فولادی دارای 50 درصد کربن در ساختمان فولادی خود است و قیمتی بالاتر از مته های کم کربن دارد. مقاومت این مته در برابر ساییدگی مناسب است و گزینه خوبی برای استفاده های خانگی است.

 

قیمت مته آهن hss

مته آهن hss

مته فولادی سریع

مته فولاد تند بر یا مته HSS مته قدرتمندی است که می تواند سوراخکاری های لازم را به سرعت انجام دهد. این مته از آلیاژ تنگستن، کروم و وانادیوم با میزان های معینی ساخته می شود. این آلیاژها استحکام و طول عمر خوبی دارند و برای سوراخکاری فلزات سبک، PVC و انواع چوب ها مناسب هستند.

مته با روکش اکسید سیاه

پوشش اکسید سیاه بر روی چنین مته هایی به وسیله‌ی یک واکنش شیمیایی بر روی فولاد ایجاد می شود به گونه ای که نمک های موجود در ماده، کار اکسید کنندگی را انجام می دهند و با آهن درون فولاد واکنش می دهند.
این نوع مته مقاومت خوبی دارد و به راحتی زنگ نمی زند. قطعاتی که با این نوع مته می توان سوراخ کرد عبارتند از چوب های سخت، فولاد و انواع PVC.

 

قیمت مته تیتانیوم

مته تیتانیوم

مته با روکش تیتانیوم

پوشش تیتانیومی روی مته تیتانیوم باعث می شود که میزان اصطکاک کمتر شود و پایداری مته بالاتر رود. از این نوع مته می توانیم برای سوراخکاری فلزات، انواع فایبرگلاس و pvc استفاده کنیم.

مته کبالت

مته کبالت به نوعی یک مته تندبر است که برای بهبود کارایی، به ترکیب آن فلز کبالت اضافه شده است. استفاده از کبالت در ساختار مته، مقاومت آن را در برابر گرما بالا می برد و آن را برای سوراخکاری سطوح سختی مثل استیل، آهن و فولاد آلیاژی مناسب می سازد.
نکته قابل ذکر درباره این نوع مته، کارایی بهتر آن نسبت به مته های تیتانیوم و فولاد تندبر است.

قیمت مته و کاربرد مته

کاربرد مته

انواع مته از نظر کاربرد

برای انجام یک سوراخکاری خوب و مناسب با یک مته، علاوه بر جنس و نوع پوشش و سایر موارد، لازم است تا به کابردهای ویژه‌ی یک مته هم توجه کافی نمود. مته ها از نظر کاربری خود به دسته های مشخصی تقسیم می شوند.

مته چوب

انواع مته چوب که یک مته مارپیچی مخصوص سوراخکاری انواع چوب است، مجهز به یک نوک تیز و پیش رونده است که سوراخکاری آسان و بدون لغزشی را در سطح چوب به همراه دارد.

 

قیمت مته آهن

مته آهن

مته فلز

مته آهن و مته فلز یک مته مارپیچ با نوک زاویه دار با انواع متنوع و مواد سازنده گوناگون است. مته های آهن از نظر جنس و ساختار، انواعی مثل متهHSS ، مته کبالت و … دارند.

مته دیوار یا مته الماسه

مته الماسه که نوعی مته مارپیچ است، دارای یک نوک مقاوم و سخت به نام الماس برای سوراخکاری انواع مصالح ساختمانی است. مته های الماسه در ابعاد و انواع گوناگونی تولید می شوند که از نظر شکل قسمت انتهایی، به مته های الماسه ته گرد، مته الماسه چهارشیار و مته الماسه پنج شیار تقسیم می شوند.

مته برگی

مته برگی برای حفاری روی چوب به کار گرفته می شود و در قیاس با مته چوب معمولی در هر بار سوراخکاری، سوراخی با قطر بیشتر را باقی می گذارد.

 

قیمت مته کاجی

مته کاجی

مته کاجی یا مته پله ای

از مته های پله ای برای سوراخکاری فلزات با قطرهای متفاوت استفاده می شود. البته کاربرد اصلی این مته در سوراخکاری ورقه های فلزی است. نکته مهم درباره این مته، تیز کردن دشوار آن است.

مته نوع گازور

مته گازور مته ای است که با کمک آن، برای محل های قرارگیری لولا در کابینت ها و کمدها سوراخ های مناسب را فراهم می کنند. انواع مته گازور با جنس و سایز مختلف در بازار موجود هستد.

قیمت مته خزینه

مته خزینه

مته خزینه

مته خزینه ایجاد کننده‌ی سوراخ هایی با قطر زیاد است و قسمت انتهایی آن قطر بیشتری نسبت به قسمت ابتدایی دارد. مته خزینه برای سوراخکاری انواع ام دی اف در مشاغل کابینت سازی به کار می رود.

 

قیمت مته گردبر

مته گردبر

مته گردبر

مته گرد بر برای ایجاد سوراخ هایی دایره ای در ابعاد مختلف و در مواد گوناگون به کار می رود.
مته گردبر یک قطعه توخالی با لبه های دندانه دار و تیز است و قادر است سوراخ های دقیق را به صورت سریع ایجاد کند. سوراخ های حاصل از کار مته گردبر عمق زیادی ندارند اما می توانند قطرهای زیادی داشته باشند که برای مصارفی همچون لوله کشی مناسب است. جنس مته های گردبر از کبالت، فولاد تند بر یا الماسه است.

 

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *