رنگ زدن روی رنگ قدیمی و راهکارهای آن

رنگ زدن روی رنگ قدیمی و راهکارهای آن

مقدمه

خانه، محل کار یا هر مکان دیگری هر چند وقت یکبار نیاز به تنوع و نو شدن دارد. یکی از راه های نوسازی، رنگ زدن دیوارهای مکانهاست. بسیاری از افراد علاقمند به رنگ کاری، ترجیح می‌دهند این کار را خودشان انجام دهند. اما رنگ زدن بر روی رنگ قبلی و قدیمی دیوار و سقف، نکاتی دارد که باید در هنگام رنگ کاری رعایت شوند. با رعایت کردن این نکات، رنگ آمیزی به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ مشکلی انجام می‌‍‌خواهد شد.
رنگ های قبلی و قدیمی در طی مرور زمان کثیف و پر از لک می‌شوند که در مرحله‌ی اول و قبل از شروع رنگ آمیزی، این آلودگی ها باید به طور کامل برطرف شوند. ما در این مقاله‌ی مجله‌ی ابزارلاین سعی داریم تمام نکات مهم رنگ آمیزی بر روی رنگ قدیمی را مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم تا بدون نیاز به نقاش، خودتان به تنهایی از عهده‌ی رنگ آمیزی دیوارهای خانه یا محل کارتان برآیید.

اگر قصد رنگ آمیزی دیوار و سقف های خانه و محل کار خودتان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن این کار را انجام دهید.

رنگ آمیزی خانه

رنگ زدن

نکات مهم برای رنگ زدن روی رنگ قدیمی

قبل از هرگونه رنگ آمیزی بر روی رنگ قدیمی ، باید نکاتی را رعایت کنیم و کارهایی را به ترتیب، انجام دهیم. ما تمام این مراحل و نکات را به طور کامل در سطور بعدی برای شما بیان کرده‌ایم تا یک رنگ آمیزی بی نقص را به انجام برسانید.

لکه گیری دیوار رنگ شده

قبل از هرکاری، لازم است برای رنگ کردن، یک سطح صاف و بدون هیچ گونه فرورفتگی یا برآمدگی داشته باشیم. به همین سبب، در مرحله‌ی اول باید سطح دیوار و یا سقف را کاملا صاف کنیم تا رنگ جدید به خوبی بر روی آن‌ها بنشیند.

برای صاف کردن سطح دیوار، می‌توانید از بتونه استفاده کنید. بتونه را با استفاده از یک کاردک، بر روی فرورفتگی ها و خط و خش ها بمالید تا این نواقص به طور کامل از بین بروند و ترمیم شوند.
اما قبل از بتونه کاری، حتما به پوسیدگی دیوار دقت کنید. اگر دیوار شما پوسیده است بهتر است در ابتدا پوسیدگی ها را از بین ببرید. سپس می‌توانید بتونه کاری را شروع کنید. بعد از انجام بتونه کاری، حتما یک روز کامل صبر کنید تا بتونه ها به طور کامل خشک شوند. قبل از انجام مرحله‌ی بعد از خشک بودن بتونه ها اطمینان حاصل کنید.

لکه گیری دیوار گچی

لکه گیری دیوار رنگ شده

صاف کردن سطح دیوار

مرحله‌ی بعد از بتونه کاری ، صاف کردن سطوح ناهموار است. معمولا بعد از بتونه کاری ناهمواری هایی در سطح دیوار ایجاد می‌شود. این ناهمواری ها با سنباده کاری از بین می‌روند. لازم است قسمت هایی را که بتونه کاری کردیم، سنباده کاری کنیم تا دیوار، صاف و یکدست و آماده‌ی رنگ جدید شود. سنباده ها شماره های مختلفی دارند و بر اساس جنس دیوار باید سنباده‌ی مناسب را انتخاب نماییم تا از زبری قابل قبولی برخوردار باشد. سنباده کاری از پایین به بالا انجام می‌شود و این نقدر این کار را تکرار می کنیم تا سطح دیوار به خوبی صاف و یکدست شود.
از نکاتی که در هنگام سنباده کاری باید به آن توجه داشته باشیم این است که نباید به سنباده نیروی زیادی وارد کنیم زیرا ممکن است قسمت هایی فرو رفته شوند و باز هم سطح دیوار ناهموار شود.
بعد از سنباده کاری سطح دیوار را به وسیله‌ی یک دستمال خشک یا جارو برقی از هرگونه گرد و غبار پاک می کنیم. گرد و غبارها معمولا در اثر سنباده کاری به وجود می‌آیند.

بتونه کاری دیوار گچی

بتونه کاری

پوشاندن قسمت های مهم

در هنگام رنگ آمیزی ممکن است قسمت هایی مانند در و کمد وجود داشته باشند که قصد رنگ آمیزی آن ها را نداشته باشیم. در این میان بهتر است از روزنامه یا چسب نوای برای پوشاندن و حفظ کردن این نقاط استفاده کنیم. نوار چسب و یا روزنامه را به خوبی بر روی این نقاط می چسبانیم و با استفاده از کاردک بر روی نوار چسب را به خوبی صاف می کنیم تا تمام منافذ آن بسته شود و هیچ رنگی به این سطوح نفوذ پیدا نکند. بعد از رنگ آمیزی می‌توانیم این چسب ها را جدا کنیم. به این ترتیب، خواهید دید که کار رنگ آمیزی به شکلی بسیار تمیز و بدون کوچک ترین کثیفی انجام شده است.

سنباده کاری دیوار

سنباده کاری

استفاده از پرایمر رنگی

بهتر است به صورت مستقیم بعد از بتونه کاری، رنگ آمیزی را شروع نکنیم. زیرا اگر رنگ زدن را بر روی بتونه انجام دهیم، بعد از خشک شدن رنگ، ممکن است قسمت هایی از بتونه نمایان شود و ظاهری زشت از رنگ دیوار را به ما تحویل دهد. در این هنگام باید از پرایمر رنگی استفاده کنید. پرایمرهای رنگی در زیر رنگ دیوار زده می‌شوند، بتونه را می‌پوشانند و رنگی زیبا و یکدست تحویل می‌دهد.

مراحل رنگ کاری دیوار

رنگ دیوار

سخن پایانی

حال که تمامی مراحل رنگ زدن روی رنگ قدیمی را به خوبی یاد گرفتید، می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به نقاش ، دیوارها ، سقف خانه و یا محل کار خودتان را به رنگ دلخواه خود رنگ کنید و از زیبایی و تمیزی کار خود لذت ببرید. رنگ کردن کار لذت بخشی برای علاقه مندان به این کار است.

نظرات 1

  1. صالح فر گفت:

    وقت بخیر
    دیوار خانه ی من رنگ کرم پر رنگ داره
    رنگ سفید پلاستیکی خریدم که بزنم روش
    ولی هرچی غلطک میکشم رویه دیوار به خوبی رنگ نمیگیره
    یه لایه میزنم بعد چند ساعت که خشک شد میام لایه جدید بزنم لایه قبلی از دیوار جدا میشه
    ولی قسمتی از دیوار که کلا از قبل رنگ نداره این طور نیست و به خوبی رنگ میشه
    لطفا راهنماییم کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *