کار با اره مویی + اجزا و ساختار اره مویی

کار با اره مویی + اجزا و ساختار اره مویی

مقدمه

اره مویی یکی از ابزارهای برش چوب است که به صورت دستی و برقی در بازار موجود است. اره مویی دستی که از ابزارهای دستی است با قیمت هایی بسیار اندک در دسترس کاربران قرار دارد و کار با آن ها بسیار راحت است.
اره مویی برقی ، یکی از ابزارهای برقی بسیار کارامد در کارگاه ها می‌باشد. با استفاده از اره مویی برقی می‌توان هر شکل و طرحی که می‌خواهیم را بر روی چوب ایجاد کنیم. کار با اره مویی برقی یکی از چالش های علاقه مندان کار با این ابزار است و همانند اره مویی دستی کار دشواری نیست و تنها با دانستن چند نکته می‌توان به راحتی با این ابزار کار کرد.
ما در این مقاله قصد داریم روش کار با اره مویی برقی را مرحله به مرحله آموزش دهیم. اگر به کار با این ابزار علاقه دارید با ما تا انتهای این متن همراه باشید.

اره مویی چوب

ساختار اره مویی

قبل از گفتن روش کار با این دستگاه باید بدانیم که این دستگاه ، از چه اجزایی ساخته شده است.

اجزا و ساختار اره مویی برقی

  1. تیغه
  2. پیچ سفت کننده جهت تعویض تیغه
  3. پیچ پایه نگهدارنده
  4. دیمر تغییر سرعت برش
  5. دسته اره مویی
  6. صفحه یا میز کار
  7. گیره یا نگهدارنده قطعه
  8. پیچ تنظیم یا قفل کن زاویه

این بخش ها همگی از اجزای اره مویی برقی هستند که در متن به آن ها اشاره خواهیم کرد و بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

اره مویی حرفه ای

اره مویی چرخش

مراحل کار با اره مویی

مرحله اول : استفاده و آماده سازی لوازم جانبی

رعایت نکات و اصول ایمنی ، اصل اولیه قبل از شروع هر کاری است و استفاده از دستکش ایمنی ، عینک ایمنی و ماسک مخصوص گرد و غبار از ضروریات کار با این ابزار است. اگر هم موی بلندی دارید که ممکن است در هنگام کار با دستگاه ، چشمان شما را بپوشاند و یا با دستگاه برخورد داشته باشد ، بهتر است از کلاه استفاده کنید.

مرحله دوم : چوب مناسب را انتخاب کنید

چوبی که قصد برش و طرح دادن آن را دارید ، آماده کنید و لبه های تیز آن را سنباده کاری کنید. بهتر است قبل از شروع اره کاری ، طرح مورد نظر را با مداد بر روی چوب بکشید ، تا طرح در بهترین و تمیزترین حالت ممکن ساخته شود.

اره مویی خرید

اره مویی خوب

مرحله سوم : انتخاب تیغه‌ی مناسب

انتخاب یک تیغه‌ی مناسب سومین مرحله برای کار با این دستگاه است. این تیغه ها به صورت فلزی یا به صورت پارچه سنباده باریک در بازار موجود هستند.
تیغه های فلزی به صورت های پین دار و بدون پین تقسیم بندی می‌شوند. مدل هایی که در بازار موجود هستند ، مدل های بدون پین این تیغه ها هستند.
در تیغه هایی که به صورت پین دار هستند ، در بالا و پایین تیغه دو دد پین قرار گفته است.
تیغه ها با قطرها و ضخامت های مختلفی ساخته می‌شوند و انتخاب تیغه‌ی مناسب بر اساس قطعه‌ی کار مشخص می‌شود. هر چه قدر کاری که قرار است انجام دهیم ، ظریف کاری داشته باشد ، باید تیغه‌ی نازک تری را انتخاب کنیم و بالعکس برای کارهای سنگین تر ، از تیغه با قطرهای بالاتر استفاده می‌کنیم.

اره مویی قوی

اره مویی قیمت

مرحله چهارم : تست سلامت دستگاه

اگر دستگاهی که با آن کار می‌کنید ، به محافظ ، لوله‌ی مکنده‌ی گرد و غبار و لامپ مجهز است ، بهتر است آن ها را درست بر جای خود نصب کنید ، سپس دستگاه را روشن کنید تا از سلامت و جای گیری درست این قطعات قبل از شروع برش کاری اطمینان حاصل کنید.

مرحله پنجم : روشن کردن دستگاه و تنظیم آن

بعد از نجام چهار مرحله‌ی قبل ، حال زمان آن رسیده است تا دستگاه را روشن کنید. دستگاه را روشن کنید و اگر دستگاه شما دارای دیمر تنظیم سرعت است ، آن را با توجه به قطعه و کاری که قرار است انجام دهید ، تنظیم کنید. فراموش نکنید ، قطعاتی که ضخیم تر هستند برای اره کاری، نیاز به سرعت بالاتر و قطعاتی که ظریف تر هستند  نیاز به سرعت پایین دارند.
بعد از تنظیم سرعت ، برش کاری را آغاز کنید. لازم است با دو دست خود قطعه‌ی کار را نگه دارید و از نزدیک کردن بیش از حد دست و انگشتان خود به تیغه خودداری نمایید. برای برش زدن عجله نکنید ، چوب را به آرامی در زیر تیغه بچرخانید تا برش ها انجام شود.

کاربرد اره مویی

اره مویی کاربرد

مرحله ششم : چرخش و برش 90 درجه

برای انجام برش و چرخش 90 درجه ، نیازی به خاموش کردن دستگاه نیست و باید در زمان رسیدن به راس زاویه یا شکستگی ، اره را به سمت عقب بکشید و آن را از داخل چوب بیرون بیاورید. سپس اره را در زاویه‌ی دیگر قرار دهید و در راستای مورد نظر به سمت جلو حرکت دهید و برش را انجام دهید. ( ضلع دیگر زاویه قائمه )

مرحله هفتم و مرحله پایانی : تمیزکاری طرح

بعد از انجام و برش تمامی طرح های مورد نظر ، دستگاه را خاموش کنید و تیغ اره را به آرامی از قطعه جدا کنید. طرح را تمیز کنید تا قسمت های تیز مشخص شوند. قسمت های تیز را می‌توانید ، توسط یک سنباده ، سنباده کاری کنید.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *