انبردست چیست؟ کاربرد آن کدام است؟

انبردست چیست؟ کاربرد آن کدام است؟

مقدمه

وجود یک جعبه ابزار ساده با وسایل و ابزارهای اولیه ، در صندوق عقب اتومبیل ، محل کار و یا حتی در خانه‌هایمان امری ضروری و پر اهمیت است. همه‌ی ما در هنگام انجام کارهای تعمیراتی که خودمان از پس آن بر می‌آییم و نیاز به تعمیرکار نداریم ، حتما به یک جعبه ابزار ساده احتیاج پیدا خواهیم کرد. جعبه ابزاری که ابزارهای دستی و ساده‌ای مانند انواع انبر ، پیچ گوشتی ، چکش ، کاتر ، قیچی ، پیچ و مهره ، میخ و … در آن وجود داشته باشد.
در هنگام انجام کارهای عمومی ، صنعتی و تعمیراتی به انبر و انواع آن نیاز داریم. امروزه انواع انبر در مدل‌ها و با طراحی‌های مختلف با کاربری‌های متفاوتی ساخته شده‌اند که در هنگام انجام کارهای مختلف به کمک ما می‌آیند. انبرها به طور کلی از ابزارهای دستی پرکاربردی هستند که در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند ؛ به طوری که در هر جعبه ابزاری اعم از صنعتی ، تعمیرگاهی و خانگی حداقل یک نوع انبر برای پیش بردن کارها یافت می‌شود. انبرها مدل‌های بسیار زیادی دارند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارا می‌باشند. از انواع انبر می‌توانیم به انبردست ، انبر سیم چین ، انبر دم باریک ، انبر قفلی ، انبر پرچ ، انبر کلاغی ، انبر جوشکاری و … اشاره کنیم.

انبردستی

انبردست

هر کدام از این انبرها برای انجام کارهای مختلفی از جمله باز و بسته کردن پیچ و مهره، قطع کردن، پیچاندن و نگهداشتن انواع سیم ، تعمیرات و مصارف الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت درست هر کدام از این انبرها ، به پیش بردن هرچه بهتر و سریع‌تر کارها کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد. هر کدام از ما می‌توانیم بر اساس نیاز خود و نوع کاربری که از انبر انتظار داریم ، یک مدل آن را انتخاب و خریداری نماییم.

تعریف انبردست

انبردست چیست

انبردست چیست ؟

انبردست را می‌توانیم به عنوان یکی از انبرهای پرکاربرد از گذشته تا به امروز معرفی کنیم. این ابزار دستی زمانی به کار ما می‌آید که بخواهیم قطعات و اشیای مختلف را نگه داریم یا ابزارهای اتصال مانند پیچ و میخ را بیرون بکشیم. به طور کلی انبردست‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای خم کردن ، نگه داشتن و فشردن اشیا به نیرویی بیشتر از دست انسان نیاز داشته باشیم.
انبردست همانند تمامی انبرها از دو اهرم با یک محور مرکزی برای باز و بسته کردن ، ساخته شده است. دسته‌های تمامی انبرها برای راحتی کاربر در هنگام انجام کارهای طولانی و عایق بودن در برابر جریان برق ، با روکش پلاستیکی نرمی پوشانده می‌شود. فک انبردست‌ها بر اساس سایز و اندازه‌ای ک دارند به مقدار مشخصی باز می‌شود و در قسمت داخلی این فک‌ها دندانه‌هایی ریز ، دقیق و عمیق برای محکم گرفتن قطعات طراحی شده است. این دندانه‌ها سبب محکم نگه داشتن اشیا و قطعات مختلف و لیز نخوردن آن‌ها از بین دو فک انبر می‌شوند.
از نوک انبردست برای محکم نگه داشتن قطعات ، اشیا و انواع سیم و کابل و از قسمت میانی آن به صورت تیز ساخته شده است برای بریدن و قطع کردن انواع سیم و کابل استفاده می‌شود.
پس به طور کلی تمامی انبردست‌ها از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شوند: دسته‌های انبر ، محور اصلی که باز و بسته کردن انبردست به وسیله‌ی آن انجام می‌شود و فک انبر که نگه داشتن اشیا با این فک صورت می‌گیرد.

 

کاربرد انبردستی

کاربرد انبردست

کاربرد انبردست

انبردست‌ها با طراحی‌های گوناگون و برای انجام کارهای گوناگون طراحی شده‌اند. این ابزارهای دستی در کارهای الکترونیکی ، لوله‌کشی ، سیم‌کشی و حتی نعل کردن اسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع طیف وسیعی از انبرها در خانواده‌ی انبردست‌ها جای می‌گیرند و کارهایی از جمله لخت‌کردن و بریدن انواع سیم برق تا گرفتن وسایل و بریدن و خرد کردن آنها توسط این انبر پرکاربرد انجام می‌شود.
امروزه کاربرد انبردست را در هر خانه و تعمیرگاهی در هنگام انجام کارهای تعمیراتی و یا در زمان درست کردن یک قطعه و وسیله مشاهده می‌کنیم. کاربرد اصلی انبردست همانطور که در قسمت‌های ابتدایی متن گفتیم ، در هنگامی مشخص می‌شود که ما بخواهیم اشیا و قطعات مختلف را برای انجام کارهای گوناگون نگه داریم ، یا زمانی که بخواهیم پیچ ، میخ و ابزارهای اتصال دهنده‌ی این چنینی را بیرون بکشیم باید از انبردست استفاده کنیم.
از انبردست می‌توانیم برای شکل دادن به قطعات مختلف ، بریدن ، قطع کردن ، شکل دادن انواع سیم و کابل نیز استفاده کنیم.

تاریخچه انبردست

انبردست از جمله لوازم عمومی و اختراعاتی است که نمی‌توان برای پیداش آن یک تاریخ دقیق و مشخص را تعیین کرد.
انسان‌ها از هزاران سال قبل از میلاد با انواع فلزات کار می‌کردند و لزوم کار با این فلزات استفاده از ابزارهایی نظیر انبردست بود. در گذشته‌های دور این وسیله از چوب یا برنز ساخته می‌شده است و در طی مرور زمان و پیشرفت بشریت شکل فولادی امروزی به خود گرفته است.
قدیمی‌ترین تصاویر انبردست مربوط به یونان باستان است که برای گرفتن قطعات و وسایل داغ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

خرید انبردست همه کاره

خرید انبردست

نکاتی که در هنگام خرید انبردست باید رعایت کنیم

اگر قصد خرید یک انبردست خوب و با کیفیت را دارید ، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید ؛ در هنگام خرید انبردست ، باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم و آن‌ها را رعایت کنیم تا انبردستی که خریداری می‌نماییم با کیفیت باشد و در طولانی مدت برای ما کار کند. از جمله‌ی این نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم ؛

قیمت انبردستی

خرید انبردستی

جنس بدنه‌ی انبردست

بدنه و جنس بدنه از مهم‌ترین نکات خرید هر ابزاری اعم از دستی و برقی است. مواد و متریالی که در هنگام ساخت انبردست از آن استفاده می‌شود از جهت دوام ، طول عمر ، ضد سایش و زنگ زدگی و هم از لحاظ اینکه بتواند نیروی لازم را به قطعه‌ی مورد نظر وارد کند ، اهمیت دارد. سعی کنید انبردست‌هایی را که خریداری می‌نمایید ، از آلیاژ مقاوم و باکیفیت کروم وانادیوم ساخته شده باشند. این آلیاژ مقاومت بسیار بالایی در برابر پیچش ، سایش و هرگونه رطوبت دارا می‌باشد. انبردست‌هایی که از آلیاژ کروم وانادیوم تولید شده‌اند در طولانی مدت بدون کوچک‌ترین آسیب برای شما کار خواهند کرد.

انبردست خوب

انبردست خیلی قوی

ارگونومیک بودن انبردست

انبردست‌ها همانند سایر ابزارآلات دستی به طور مدام با دست انسان سر و کار دارند ، بنابراین باید با ساختار بدن انسان سازگاری داشته و به عبارتی ارگونومیک ساخته شده باشند. ارگونومیک بودن هر ابزاری از خستگی زودرس شما در هنگام کار جلوگیری می‌نماید.

وزن انبردست

شاید برای کسانی که سالی دو الی سه بار ممکن است از انبردست استفاده کنند و به عبارتی انبردست را برای انجام کارهای عمومی خریداری می‌نمایند ، وزن انبردست ، فاکتور مهمی به شمار نیاید ؛ اما کسانی که به صورت مداوم با این ابزار دستی کار می‌کنند ، وزن آن اهمیت بالایی برای آن‌ها دارد. جنس بدنه‌ی انبردست رابطه‌ی مستقیمی با وزن آن دارد. سعی کنید انبردست‌هایی را خریداری نمایید که از وزن مناسبی برخوردار هستند ، تا دست شما در اثر استفاده‌ی طولانی مدت آسیب نبیند.

انبردست نوا قیمت

انبردست نوا

روکش و جنس دسته‌های انبردست

روکش دسته‌ها باید از مواد با کیفیت ، استاندارد و نرم تولید شده باشد و متناسب با فرم دست انسان شکل داده شده باشد تا مانع از لغزش آن‌ در دست و آسیب رسیدن به دست شما در هنگام کار گردد.

قیمت انبردست

انبردست از وسایل ضروری در هر مکانی به شمار می‌رود. در هنگام خرید آن بهتر است در ابتدا بودجه‌ی خود را مشخص کنید ، زیرا برندهای مختلفی انواع انبردست را با قیمت‌های متنوع به بازار عرضه کرده‌اند.

انبردست عایق

انبردست عایق برق

برند تولید کننده

برندهای مختلفی انواع انبردست را در سایزهای مختلف طراحی و به بازار عرضه کرده‌اند. انبردست اینکو ، انبردست رونیکس ، انبردست نووا ، انبردست نکستول ، انبردست واستر و … از انبردست‌های باکیفیت موجود در بازار ایران هستند که در سایزهای مختلف برای انجام کارهای متفاوت ، ساخته شده‌اند.

8 مدل انبردست با کیفیت موجود در بازار

از انبردست‌های با کیفیت موجود در بازار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

خرید اینترنتی انبردست

انبردست اینکو

انبردست حرفه ای اینکو مدل HHCP28200 سایز 8 اینچ

انبردست صنعتی 8 اینچ مدل HHCP28200 اینکو 200 میلی‌متر طول دارد و از جنس آلیاژ فولاد کروم وانادیوم مرغوب و مقاوم با روش تولید فورج ساخته شده است . سطح این انبر برای افزایش دوام و کارایی ، پولیش ، سیاه‌اندود و سختکاری شده است.
فک‌ و دندانه‌های این ابزار سخت‌کاری شده‌‌اند و در دراز مدت، در برابر فرسایش، خوردگی و همچنین در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بسیار خوب و بالایی دارند.
دسته‌‌های این ابزار دارای طراحی خاص و ارگونومیک هستند و به خاطر داشتن روکش پلاستیکی TPR ، خاصیت ضد لغزش و ضد تعریق دارند و در کاربری های مستمر، دست شما را آزار نخواهند داد.

انواع انبردست فشار قوی

انبردست فشار قوی

انبردست فشار قوی اینکو مدل HICP01200 سایز 8 اینچ

انبردست 8 اینچ صنعتی فشار قوی اینکو مدل HICP01200، یک انبردست 200 میلیمتری با دسته‌‌های عایق در برابر ولتاژ بالای برق است.
بدنه‌ی این انبردست از فولاد مقاوم پولیش شده ساخته شده است.
دسته‌‌های ارگونومیک این انبر با روکش پلاستیکی TPR ، دارای قسمت قرارگیری شست دست است تا کاربری آن را آسان‌تر سازد.
دهانه‌ی این محصول ، تا میزان حداکثری‌ 32 میلیمتر باز می‌شود.

خرید انبردست رونیکس

انبردست رونیکس

انبردست اولترا رونیکس مدل RH-1177 سایز 7 اینچ

در ساخت تیغه‌های انبردست 7 اینچ رونیکس از فولاد مقاوم سخت‌کاری شده و حرارت دیده استفاده شده است که دوام و طول عمر انبر را بیشتر می‌کند.
بر روی تیغه‌های این انبردست، قسمتی برای برش سیم در نظر گرفته شده است.
دسته‌های این انبر دست به صورت ارگونومیک و از جنس TPR نرم طراحی و ساخته شده است.
دندانه ‌های این ابزار با سیستم ضد لغزش طراحی و ساخته شده و به شما در نگهداری و همچنین ایجاد فشار مناسب در حین کار با این ابزار کمک می‌کند.
دهانه‌ی این انبردست رونیکس حداکثر تا میزان 30 میلی‌متر باز می‌شود.

خرید انبردست کوچک

انبردست مینی

انبردست مینی رونیکس مدل RH-1104 سایز 4.5 اینچ

انبردست 4.5 اینچ رونیکس ، به صورت تماماً فولادی دراپ فورج شده‌‌ ، ضد خوردگی و زنگ‌ نزن ساخته شده است.
فک‌های این انبردست، با داشتن دندانه‌ها و تیغه‌های تیز و مقاوم ، برای بریدن انواع مختلف سیم مناسب و کارا هستند.
دسته‌‌ی ارگونومیک این انبردست 4.5 اینچ، با روکش TPR نرم پوشانده شده است.
دهانه‌‌ی این انبردست کوچک تا حداکثر 20 میلی متر باز می‌شود.

خرید انبردست نووا

انبردست نووا

انبردست نووا مدل NTP8003 سایز 6 اینچ

انبردست نووا مدل NTP-8003، از آلیاژ کروم نیکل سخت‌کاری و حرارت دیده شده‌‌ی بادوام به روش دراپ فورج ساخته شده است و در برابر ضربه و سایش، مقاوم و مستحکم است. فک‌های این انبردست ارگونومیک و خوش‌دست، تا حداکثر 30 میلی‌متر باز می‌شوند. قسمت سیم‌بر انبردست نوا نیز می‌تواند به خوبی هر نوع سیم نرم و سخت را قطع نماید.

خرید انبردست واستر

انبردست واستر

انبردست واستر سایز 6 اینچ

انبردست واستر 6 اینچ ، یک انبردست با تیغه های تیز با توانایی برش آسان انواع سیم است. بدنه این انبر از جنس استیل لبه های برشی آن ، برای افزایش دوام و کارایی، سختکاری القایی شده است. سطح بیرونی فک این انبر هم سیاه اندود شده است.
حداکثر میزان باز شدن دهانه‌ی این انبر برابر با 30 میلی‌متر ، طول دسته انبر برابر با 100 میلی‌متر و طول فک آن 30 میلی متر است. طول قسمت شیاردار فک هم برابر با 10 میلی‌متر است.

خرید انبردست نکستول

انبردست نکستول

انبردست نکستول سایز 7 اینچ

انبردست نکستول سایز 7 اینچ به طول 185 میلیمتر از استیل به روش دراپ فورج شده ساخته شده است و برای افزایش استحکام، سطح آن به روش ویژه سخت کاری شده و حرارت داده شده است.
دسته‌ی ارگونومیک و خوشدست این انبر دست با روکش پلاستیکی TPR با خاصیت ضد لغزش و ضد تعریق پوشانده شده است.
دهانه‌ی این این انبردست تا میزان ماکزیمم 34 میلیمتر باز می شود.

خرید انبردست سیلور

انبردست سیلور

انبردست سیلور مدل GTH02A10 سایز 7 اینچ

انبر دست سیلور مدل GTH02A10 سایز 7 اینچ ، از آلیاژ فولاد کروم وانادیوم 60 (CRV-60) با کیفیت بالا ساخته شده است. یک پوشش ضد زنگ بر روی تمام سطح آن کار شده که از آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند.
دهانه‌ی این ابزار که توسط شرکت سیلور در چین تولید می‌شود، می‌تواند حداکثر تا میزان 3.5 سانتی‌متر باز شود. همچنین این ابزار مجهز به سیم قطع کن با قابلیت برش سیم‌های سخت و نرم است و قابلیت نگه داشتن و بریدن سیم‌هایی تا قطر 12 میلی متر را داراست.
دسته‌های این انبر دستی از جنس پلاستیک با روکش TPR نرم و ضد لغزش ساخته شده است.

خرید انبردست

انبردست

نکات استفاده و نگهداری از انبردست

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین کاربرد انبردست در محکم نگهداشتن اشیا و قطعات مختلف است. در هنگام باز کردن و بیرون کشیدن پیچ‌های گیر کرده نیز به انبردست نیاز پیدا خواهیم کرد. هرچه انبردستی که خریداری می‌نمایید دسته‌ی بلندتری داشته باشد قوی‌تر خواهد بود.
این نکته را فراموش نکنید که از انبردست به هیچ وجه برای ضربه زدن استفاده نکنید ؛ زیرا انبردست‌ها همانند چکش‌ها آلیاژهای مقاومی ندارند و در طی مرور زمان آسیب می‌بینند و دیگر کارکرد اولیه را نخواهند داشت.
بعد از هربار استفاده اگر انبردست شما روغنی شده بود ، حتما آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید ؛ این کار به طول عمر انبردست شما می‌افزاید.
انواع انبردست از برندهای اینکو ، رونیکس ، نووا ، واستر ، نکس تول ، هنس ، سیلور و … در سایزها و اندازه‌های گوناگون در وب سایت فروشگاهی ابزارلاین با قیمتی مناسب برای فروش عرضه شده است.
تنوع بالای انبردست‌ها در وب سایت فروشگاهی ابزارلاین به شما مشتری عزیز این امکان را می‌دهد تا با خیالی آسوده و بدون کوچک‌ترین نگرانی ، محصول مد نظر خود را با قیمتی متناسب انتخاب و خریداری نماید.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *