نحوه تنظیم شناور کولر آبی + نحوه نصب شناور کولر

نحوه تنظیم شناور کولر آبی + نحوه نصب شناور کولر

مقدمه

با شروع فصل گرما ، استفاده از سیستم‌های سرمایشی اعم از کولر آبی و کولر گازی بیش از پیش احساس می‌شود. در کشور گرم و خشکی همچون ایران ، طرفداران کولرهای آبی از کولرهای گازی بیش‌تر است زیرا هم قیمت بهتری دارند و هم استفاده از آن‌ها به صرفه‌تر است.
کولرهای آبی از اجزایی ساخته شده‌اند که هر جز در درست کار کردن کولر و خنک کردن محیط تاثیر بسزایی دارند. از اجزای کولر آبی می‌توانیم به پمپ آب کولر ، دینام کولر ، یاتاقان ، تسمه ، شناور کولر ، برزنت کولر و … اشاره کنیم.
ما در این مقاله قصد داریم راجع به یکی از مهم‌ترین اجزای کولر آبی ، یعنی شناور صحبت کنیم.

قیمت شناور کولر

شناور کولر

شناور کولر آبی چیست ؟

شناور یا همان شیر شناور ، قطعه‌ای پلاستیکی در کولرهای آبی است که وظیفه‌ی تنظیم و کنترل کردن مقدار آب درون مخزن را بر عهده دارد. هر شناور از یک مهره ، اهرم یا میله ، واشر ، پین ، توپی یا حباب ، شیر بدنه و مهره‌ی برنجی تشکیل شده است.
شناور کولر همانطور که گفتیم ، مقدار آب درون مخزن کولر را تنظیم می‌کند و زمان‌هایی که مقدار آب از حد مورد نیاز کمتر می‌شود ، آب مورد نیاز را تامین می‌کند ؛ به عبارتی وظیفه‌ی آبرسانی را بر عهده دارد. تنظیم نبودن شناور ، ممکن است با مشکلاتی از قبیل کم و زیاد آب بودن آب درون مخزن رو به رو شویم؛ پس شناور کولر و تنظیم بودن آن از موارد بسیار مهمی است که در هنگام سرویس کولر آبی ، باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.
اگر شما از دسته افرادی هستید که با روش نصب و تنظیم شناور کولر آبی ، آشنایی ندارید ، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه‌ی نصب و تنظیم شناور را به شما آموزش دهیم.

خرید شناور کولر

قیمت شناور کولر آبی

نحوه نصب شناور کولر ابی

نصب شناور کار سختی نیست و خودتان و بدون نیاز به فرد متخصص می‌توانید این کار را انجام دهید.
در مرحله‌ی اول و قبل از نصب شناور ، کف مخزن کولر خود را از رسوباتی که در طی مرور زمان انباشته شده است ، به خوبی پاکسازی کنید. رسوباتی که در کف مخزن وجود دارد با ورود به شناور ، در اثر مرور زمان شناور کولر شما را از کار خواهند انداخت.
در هنگام نصب انواع شناور کولر ، باید برخی قسمت های آن را از هم جدا سازید. تنها قسمتی که نیاز به باز شدن دارد ، واشر پلاستیکی شناور است. واشر پلاستیکی را از قسمت مهره برنجی که به بدنه‌ی کولر وصل می‌شود را باز کنید و سپس بر روی بدنه‌ی کولر محکم کنید.
اهرم یا میله‌ای که حباب و گوی شناور به آن متصل است باید به سمت پایین قرار گیرد تا وظیفه‌ی تنظیم و ثابت نگه داشتن مقدار آب به خوبی انجام گیرد. در صورتی که بازو به سمت پایین باشد ، حباب شناور روی سطح آب قرار می‌گیرد.
شیر شناور به بدنه‌ی کولر آبی ، در قسمت پایین و نزدیک به مخزن کولر نصب می‌شود.
لوله شناور را بعد از عبور از مهره و گلویی مخصوص باید به پشت کولر متصل کنید. لوله بعد از عبور از گلویی باید 2 یا 3 میلیمتر به سمت بیرون قرار گرفته باشد. سپس همانطور که گفتیم مهره را پشت کولر محکم کنید.
بعد از نصب شناور ، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که میزان ورودی آب کولر ، بیشتر از حد توانایی قطع کردن آب توسط شناور نباشد.

خرید شیر شناور کولر

خرید شناور کولر

نحوه‌ی تنظیم شناور کولر آبی

نحوه‌ی تنظیم شناور کولر آبی ، از جمله موارد مهمی است که در هنگام سرویس کولر آبی ، روش آن را به درستی بلد باشیم. تنظیم بودن شناور در میزان کارایی و خنک کردن کولر ، تاثیر مستقیمی دارد.
برای تنظیم شناور ، لازم است اقدامات زیر را به درستی و مرحله به مرحله انجام دهیم :
در ابتدا باید شیر ورودی آب کولر را باز کنیم. تا حدی که مخزن کولر تا یک سانتی‌متری سر ریز پر شود ، شیر ورودی را باز نگه می‌داریم. اگر در هنگام سرریز شدن آب ، شناور آب را قطع کرد ، این بدین معنی است که تنظیم است اما اگر آب سرریز شد و از مخزن بیرون ریخت ، شناور باید تنظیم شود.

خرید شناور کولر

شناور کولر آبی

شناورها انواع مختلفی دارند ، بنابراین به روش‌های مختلفی تنظیم می‌شوند.
شناورهای قدیمی که از دو قطعه‌ی پلاستیکی تشکیل شده‌اند به شکل زانو به یکدیگر متصل شده‌اند. این شناورها به وسیله‌ی یک پیچ تنظیم در وسط آن‌ها قرار گرفته است ، تنظیم می‌شوند.
نوع دیگری از شناورها ، یک میله‌ی فلزی متصل به حباب پلاستیکی دارند که با خم و راست کردن میله ، می‌توان شناور را تنظیم کرد. لازم به ذکر است ، قیمت شناور کولر بسته به نوع آن ، در بازار در سطوح مختلفی قرار گرفته است.
شناورهای جدیدی امروزه در بازار موجود هستند که بر روی حباب پلاستیکی آن‌ها از عدد 1 تا 8 مدرج شده است. با گرداندن این حباب پلاستیکی ، می‌توان به راحتی آب داخل مخزن کولر را تنظیم کرد.
برای تنظیم آب داخل مخزن کولر ، گوی پلاستیکی شناور را حول بازوی خود بچرخانیم. اگر حجم آب داخل مخزن پایین باشد و بخواهیم اندازه و حجم آن را افزایش دهیم ، باید گوی شناور را در جهت عکس خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانیم و زمانی که حجم داخل مخزن زیاد باشد و قصد کم کردن آن را داشته باشیم ، باید گوی شناور را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانیم.

نحوه نصب شناور کولر ابی

نحوه تنظیم شناور کولر آبی

سخن پایانی

بعد از تنظیم شناور ، ممکن است به درستی کار نکند و آب را قطع نکند. در این هنگام باید مشکلاتی از قبیل سوراخ بودن حباب یا گوی شناور ، گیر کردن رسوب و جرم در واشر آب بندی ، خرابی واشر آب بندی و … را مورد بررسی قرار دهید و نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *