تعویض فولی کولر آبی

تعویض فولی کولر آبی

مقدمه

کولرهای آبی را می‌توانیم جزو قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین سیستم‌های خنک کننده نام ببریم که طرفداران زیادی را در کشور گرم و خشکی همچون کشور ما دارد. کولرهای آبی برای آنکه همیشه درست کار کنند و محیط اطراف را همواره خنک نگه دارند ، باید به صورت منظم و حداقل سالی یکبار سرویس شوند. از قسمت‌های مختلف کولر آبی می‌توانیم به دینام کولر ، پمپ آب کولر ، شناور کولر ، برزنت کولر ، فولی کولر ، یاتاقان کولر ، پوشال ، تسمه و … اشاره کنیم که به طور مرتب باید مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت نیاز تعویض شوند.
همانطور که گفتیم فولی یا پولی کولر ، یکی از اجزای کولر آبی است ک تسمه برای حرکت کردن ، بر روی آن قرار می‌گیرد. در هر کولر آبی دو عدد فولی در دو سایز مختلف وجود دارد. اگر فولی کولر شما با مشکل برخورد کرده است و وظیفه‌ی اصلی خود را به درستی انجام نداده است و نیاز به تعویض دارد ، ما به شما در این مقاله نحوه‌ی تعویض فولی را آموزش خواهیم داد ؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تنظیم فولی کولر آبی

فولی کولر آبی

فولی کولر چیست ؟

یکی از قطعات و اجزای مهم کولرهای آبی فولی کولر یا پولی کولر است که در داخل هر کولر دو عدد فولی وجود دارد. یک فولی بزرگ روی محور پروانه و یک فولی کوچک بر روی موتور قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم تسمه بر روی فولی قرار می‌گیرد و شروع به حرکت می‌کند. وظیفه‌ی اصلی فولی ، انتقال نیرو بین اجزای مختلف کولر آبی است. برای انتقال نیرو ، فولی همراه با تسمه به کار گرفته می‌شود.
در واقع پولی کولر ، انرژی الکتریکی کولر را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند؛ انرژی مکانیکی به وسیله‌ی تسمه به پروانه‌ها برای تولید باد منتقل می‌شود. اگر فولی کولر آبی ، به هر دلیلی مشکل داشته باشد و درست کار نکند ، پروانه‌ی کولر نیز توانایی پرتاب باد خنک به سمت کولر را نخواهد داشت.
این نکته را فراموش نکنید ، در صورتی که فولی خراب باشد ، فشار زیادی به موتور کولر وارد می‌شود و ممکن است موتور آسیب ببیند و یا حتی بسوزد. پس در صورت خرابی فولی ، باید به موقع تعویض گردد.

خرید فولی کولر آبی

فولی موتور کولر آبی

زمان تعویض فولی کولر

برای افزایش عمر مفید فولی ، باید به طور مرتب آن را روغن کاری کنیم. با روغن کاری مرتب از خرابی فولی خود جلوگیری کرده‌ایم. صدای زیاد کولر ، پاره شدن تسمه و خرابی یاتاقان از جمل علل خرابی فولی کولر است و بدین معنی است که زمان تعویض فولی کولر فرا رسیده است.

نحوه تعویض فولی کولر آبی

همانطور که گفتیم ، در هر کولر آبی دو عدد فولی با دو سایز مختلف وجود دارد. فولی کوچک‌تر بر روی محور موتور و فولی بزرگ‌تر بر روی محور پروانه نصب می‌شود. ما روش تعویض هر دوی این فولی‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

خرید فولی کولر آبی

خرید فولی کولر

تعویض فولی کوچک یا فولی موتور

برای تعویض هر قطعه‌ای در کولرهای آبی در ابتدا باید جریان برق و آب ورودی کولر را قطع کنیم. سپس درپوش‌های کولر را برای دستیابی بهتر به فولی برمی‌داریم.
سپس تسمه را نیم دور می‌چرخانیم تا از فولی جدا شود. حال با استفاده از یک آچار آلن ، پیچ‌های اطراف فولی را باز می‌کنیم. پولی را توسط یک چکش پلاستیکی یا پولی کش از جای خود بیرون می‌آوریم.
قبل از نصب و جایگزین فولی جدید ، یاتاقان کولر را به خوبی روغن کاری می‌کنیم. با استفاده از فولی کش قطعه‌ی جدید را در جای خود می‌گذاریم و به آن به آرامی ضربه می‌زنیم تا درست در جای خود قرار بگیرد. پیچ‌های فولی را با استفاده از آچار آلن محکم می‌کنیم.
بعد از انجام تمامی مراحل بالا ، تسمه را به جای خود برمی‌گردانیم و جریان برق و آب ورودی کولر را باز می‌کنیم و از درست کار کردن فولی اطمینان حاصل می‌کنیم.

قیمت فولی کولر آبی

قیمت فولی کولر

تعویض فولی بزرگ یا فولی پروانه

تعویض فولی بزرگ تقریبا مراحلی مشابه به تعویض فولی کوچک دارد ، با این تفاوت که باید مراقب محور پروانه باشیم تا به آن آسیبی وارد نشود.
برای تعویض فولی بزرگ همانند فولی کوچک ، باید ابتدا جریان برق و ورودی آب کولر را قطع کنیم.
سپس تسمه را در جهت حرکت خودش ، نیم دور بچرخانیم تا از جای خود خارج شود. با استفاده از یک آچار آلن پیچ‌های فولی کولر را باز می‌کنیم. فولی با توجه به اندازه و حجم کولر ممکن است بزرگ باشد و از دو ، سه و یا حتی تعداد بیشتری پیچ تشکیل شده باشد ، بنابراین برای خارج کردن فولی ، باید تمامی پیچ‌ها را باز کنیم.
با استفاده از فولی کش ، به آرامی فولی را از جای خود خارج می‌کنیم. برای آنکه پولی کش به محور پروانه آسیب نزند ، یک صفحه‌ی فلزی را بر روی محور پروانه قرار می‌دهیم.
در پایان به همان ترتیبی که در نصب فولی کوچک گفتیم ، فولی بزرگ را نیز در جای خود نصب می‌کنیم و کولر را بررسی می‌کنیم تا از درست کار کردن آن اطمینان حاصل کنیم.

پولی موتور کولر آبی

پولی کولر آبی

نظرات 3

  1. بابک گفت:

    سلام
    با عرض پوزش اغلب مطالب راجع به فولی اشتباه است
    مثلا اینکه فولی را نباید روغن کاری کرد و این یاتاقان ها هستند که روغنکاری میشوند
    چیزیکه انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند موتور کولر است کار فولی ایجاد ارتباط بین موتور و توربین توسط تسمه هست ضمن اینکه با اندازه قطر فولی میشه به گشتاور لازم دست یافت

    1. الهام اسدی گفت:

      بابک عزیز سلام
      بابت دقت شما در خوانش مقالات بسیار سپاسگزاریم.
      لازم به ذکر است فولی یا همان پولی از اجزای مکانیکی کولر آبی است که پروانه را به حرکت درمی آورد. تسمه به دور فولی کوچک و بزرگ می چرخد و سبب حرکت پروانه می شود . ( قسمت دوم حرف شما کاملا درست است و مقاله حتما اصلاح می شود. ) راجع به قسمت اول فرمایش شما در زمان سرویس کولر لازم است پولی را که معمولا از آلومینیوم خشک تولید می‌شود ، روغن کاری کنیم تا از خشک بودن آن و ایجاد صدای بلند در حین چرخش جلوگیری کرده باشیم.

      1. محمدمقنی کاشان گفت:

        باسلام اصلا روغن روی پولی تاثیری نداره بلکه ممکنه تسمه سرشه وچرخش اولیه رونداشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *