تعویض دینام سوخته کولر آبی و نحوه نصب دینام جدید

تعویض دینام سوخته کولر آبی و نحوه نصب دینام جدید

مقدمه

با شروع فصل گرما ، نیاز به سیستم‌های سرمایشی از جمله کولر آبی و کولر گازی بیش از پیش احساس می‌شود. کولرهای آبی از جمله دستگاه های پر کاربرد سرمایشی هستند که از اجزایی ساخته شده است که هر جز به تنهایی در بهتر کار کردن کولر و خنک کردن محیط تاثیر بسیار زیادی دارد. از اجزای مهم کولر آبی می‌توانیم به پمپ آب کولر ، شناور کولر ، دینام کولر ، یاتاقان کولر و … اشاره کنیم که اگر در سرویس سالیانه کولر آبی ، مورد بررسی قرار نگیرند ، اثرات جبران ناپذیری از خود به جای می‌گذارند.
یکی از اجزای مهم کولرهای آبی دینام کولر یا الکتروموتور کولر است که در هنگام استفاده‌ی طولانی مدت ممکن است خراب شود ، کند کار کند و یا به طور کلی کار نکند و نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم راجع به دینام کولر آبی صحبت کنیم و به شما آموزش دهیم ، زمانی که دینام کولرتان با مشکل روبرو شد و مجبور به تعویض آن شدید ، به چه شکل این کار را بدون نیاز به فرد متخصص دیگری انجام دهید.

تعویض دینام کولر آبی

تعویض دینام کولر نو با سوخته

دینام کولر آبی چیست ؟

دینام کولر که به آن الکتروموتور کولر نیز گفته می‌شود ، در واقع وظیفه‌ی به چرخش درآوردن فن کولر را بر عهده دارد و معمولا به صورت تک فاز با توان‌های متفاوتی تولید و ساخته می‌شود.
برای انتخاب دینام مناسب کولر ، ما باید سایز کولر را در نظر داشته باشیم تا دینامی با توان مناسب خریداری نماییم. قیمت دینام کولر بسته به اندازه ، ابعاد ، توان آن در بازار ، در سطوح متفاوتی قرار دارد.
تمامی دینام‌ها معمولا دو سرعته ساخته می‌شوند که ما آن را به صورت کلیدهای تند و کند در کلیدهای کولر خود مشاهده می‌کنیم. سرعت تمامی دینام‌های موجود در بازار ، قابلیت کنترل و تنظیم دارند.
موتور کولرهای آبی از نوع قفسی است و در بازار به موتورهای خازنی نیز مشهور هستند. قدرت کولر و مقدار حجم بادی که تولید می‌کند ، ارتباط نزدیک و مستقیمی با موتور و دینام آن دارد. قدرت دینام‌ها معمولا به صورت 0.25 ، 0.5 و 0.75 اسب بخار است.

نحوه نصب دینام کولر آبی

نصب دینام کولر آبی

نحوه تعویض دینام سوخته کولر

زمان‌هایی که سر و صدای مشکوکی از موتور کولر به گوش می‌رسد و سیم پیچی موتور سوخته است و کار نمی‌کند ، این علائم بدین معنی است که زمان تعویض دینام کولر فرا رسیده است.
قدرت دینام یا همان قدرت موتور کولر آبی ، بعد از مدت‌ها کار کردن ، کم می‌شود و نیروی لازم برای به چرخش درآوردن فن کولر را ندارد ، در این صورت باید به سرعت تعویض شود.
نشتی برق ، یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای دینام کولر آبی ، اتفاق بیفتد. زمان‌هایی که موتور کولر ، نشتی برق داشته باشد ، بدنه‌‌ی کولر باردار می‌شود و احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی بسیار بالاست ؛ پس قبل از تعویض این قطعه ، از باردار بودن و یا نبود آن اطمینان حاصل کنید.
آچار تخت ، انبردست و فازمتر از جمله ابزارهای مورد نیاز برای تعویض دینام کولر آبی است ؛ بنابراین قبل از شروع کار خود ، این ابزارها را در کنار خود داشته باشید.
جریان برق و آب ورودی به کولر را قطع کنید. برای اطمینان از نبودن جریان برق در کولر ، فیوز را قطع کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کرده باشید.
دریچه‌های اطراف کولر را بردارید تا بتوانید به دینام به طور کامل دسترسی داشته باشید.

خرید دینام کولر سوخته

خرید دینام کولر

با استفاده از آچار تخت ، پیچ‌های پایه‌ی نگهدارنده‌ی موتور را شل کنید. در زمان شل کردن پیچ‌ها ، موتور را با کمک یک فرد دیگر یا دست دیگر خود ، در جای خود نگه دارید تا با شل شدن پیچ‌ها ، موتور به صورت ناگهانی نیفتد.
با استفاده از فازمتر ، از برق داشتن و نداشتن سیم‌های موتور کولر آبی ، اطمینان حاصل کنید ، سپس آن‌ها را از بدنه جدا کنید. بعد از برداشتن موتور ، با سیم کشی رو به رو خواهید شد که برای الکتروموتورهای دو سرعته ، سه اتصال تحت عنوان اتصال بالا (High) ، اتصال مشترک (Common) و اتصال پایین (Low) وجود دارد. معمولا این اتصالات با علائم اختصاری H ، C و L مشخص شده‌اند که به شما در این زمینه کمک بسیار زیادی خواهند کرد.
بعد از جدا کردن سیم‌ها ، پیچ‌هایی که شل شده بود را به طور کامل باز کنید ، تسمه را از موتور جدا کنید و موتور را از جای خود خارج سازید.

قیمت دینام کولر ۳۵۰۰

قیمت دینام کولر

نحوه نصب دینام کولر

قبل از نصب موتور کولر ، باید تسمه در جای خود و بر روی فولی‌ها قرار بگیرد. فولی‌ها را چک کنید تا شل نباشند و به صورت محکم در جای خود قرار گرفته باشند. به وسیله‌ی آچار و انبردست ، پیچ و مهره‌هایی که بر روی بدنه‌ی دینام وجود دارد را ببندید و محکم کنید.

خرید موتور کولر آبی

موتور کولر آبی

نکات تعویض و نصب دینام کولر

  • از قطع بودن جریان برق اطمینان حاصل کنید و حتما فیوز یا کلید برق قطع باشد.
  • سه اتصال بالا (High) ، اتصال مشترک (Common) و اتصال پایین (Low)را به درستی در جای خود متصل کنید.
  • منافذ خنک کننده‌ای که بر روی موتور وجود دارد باید به سمت پایین باشند.
  • از محکم بودن پیچ‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • تسمه‌ی موتور باید به درستی در جای خود قرار گرفته باشد و بیش از حد شل و سفت نباشد.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *