چرا در تراشکاری آب می ریزند ؟

چرا در تراشکاری آب می ریزند ؟

امروزه انجام کارهای تراشکاری در صنایع مختلف و استفاده از ابزارهای تراشکاری نظیر الماس تراشکاری بیش از پیش گسترش یافته است. برای انجام تمامی کارهای تراشکاری و به ثمر رساندن آن‌ها ما به ابزارهای مناسبی احتیاج داریم. الماس تراشکاری یکی از این ابزارهاست که از آن برای برش کاری و براده برداری فلزات مختلف استفاده می‌شود. الماس تراشکاری را می‌توانیم به عنوان سخت ترین ماده در جهان معرفی کنیم که درجه ی سختی آن تقریبا 5 برابر سختی کاربیدهای سمانته می باشد.
به الماس تراشکاری ، اینسرت تراشکاری و یا تیغچه تراشکاری نیز گفته می‌شود. به وسیله‌ی الماس های تراشکاری می توان قطعات و مواد سختی نظیر فلزات را به صورت دقیق تراشکاری و برشکاری کرد.یکی از الماس های تراشکاری ، الماس zcc می باشد .

همانطور که می‌دانیم فلزات از جمله مواد سختی هستند که شکل دادن آن‌ها کار بسیار سخت و پر اهمیتی است و شکل دادن آن‌ها تنها به وسیله ی ابزارهای سختی همچون الماس تراشکاری انجام می‌شود. از الماس های تراشکاری برای تیز کردن ابزارهای درست شده از کاربید تنگستن ، شیشه ، فلزات غیر آهنی ، اره کردن ، سوراخ کردن سیمان و سنگ استفاده می شود .
همانطور که گفتیم تراشکاری در صنعت امروز بسیار گسترش یافته است. در هنگام استفاده از یک الماس تراشکاری برای مدت طولانی و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه و قطعات آن و همچنین از بین بردن اصطکاک میان ابزار و قطعات و پایین آوردن دمای حاصل از تراشکاری باید از یک ماده‌ی خنک کننده همچون آب استفاده گردد تا علاوه بر علاوه پایین آوردن دمای حاصل از اصطکاک ، تراشه هایی که در هنگام تراشکاری تولید می‌شوند نیز زدوده شوند.
اگر شما از جمله افرادی هستید که از این فرآیند تراشکاری و خنک کردن ابزار و قطعات اطلاعاتی ندارید و کنجکاو هستید راجع به آن‌ها مطالبی را بیاموزید تا انتهای این مقاله ی مجله ی ابزارلاین با ما همراه باشید.

مایع خنک کننده تراشکاری

کاربرد اب صابون در تراشکاری

استفاده از آب یا مایع خنک کننده در هنگام تراشکاری

استفاده از آب یا هر ماده خنک کننده دیگری از آسیب به ابزار و قطعات تراشکاری شما جلوگیری می‌کند و به آن‌ها عمری طولانی می‌بخشد.
ابزارهای برشی که امروزه وارد صنایع شده اند به نازل هایی مجهز هستند که مایع تراشکاری را با دقت هر چه تمام تر برای براده شکنی امن به ماشینکاری ها منتقل می‌کنند.
این مایع های خنک کننده از بالا رفتن دما در هنگام برشکاری به خوبی جلوگیری می‌کنند.

مایع خنک کننده تراشکاری

مایع خنک کننده چیست

مایع خنک کننده چیست ؟

مایع خنک کننده همانطور که از اسمش پیداست نوعی روان کننده و خنک کننده است که برای تراشکاری و برشکاری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایعات خنک کننده انواع مختلفی دارند که شامل روغنها ، امولسیون‌های آب-روغن ، خمیرها، ژل‌ها، ذرات معلق در هوا (هوا) یا گازهای دیگر است. خنک‌کننده‌ها از تقطیرهای نفتی ، چربی‌های حیوانی ، روغن‌های گیاهی ، آب و هوا یا سایر مواد اولیه ساخته می‌شوند.
اکثر فرایندها و عملیات های فلزکاری و ماشینکاری، بسته به جنس قطعه کار ، می‌توانند از انواع مایع برش استفاده کنند . استثنائات معمول در این مورد چدن و برنج است که ممکن است به صورت خشک تراشیده شود (اگرچه این مورد در مورد همه برنج‌ها صادق نیست و هرگونه تراشکاری برنج احتمالاً از وجود مایع خنک کننده بهره‌مند خواهد شد).
لازم به ذکر است بسته به نوع ماده مورد نظر در تراشکاری ، سیال برش در نظر گرفته شده‌است، ممکن است به عنوان مایع خنک کننده ، روغن خنک کننده ، ترکیب چند ماده ، خنک کننده یا روان کننده مورد استفاده قرار گیرد.

مایع خنک کننده تراشکاری

انواع مایع خنک کننده

انواع مایع خنک کننده

به غیر از آب که مهم ترین خنک کننده است ، از مواد دیگری که خاصیتی شبیه به آب دارند در هنگام خنک کاری استفاده می‌شود که در ذیل به طور کامل به توضیح این ماده ها می‌پردازیم.

روغن های محلول

روغن های محلول را می‌توانیم از جمله ارزان قیمت ترین مواد خنک کننده در بازار نام ببریم که به علت همین قیمت پایین ، بسیار پر طرفدار هستند. این روغن ها در هنگام مخلوط شدن با آب یک امولسیون ایجاد می‌کنند. این ماده خنک کننده اگر به صورت رقیق باشد ، عملکرد بسیار مناسبی در انتقال حرارت و روانکاری خواهد داشت.

قیمت مایع خنک کننده

خرید مایع خنک کننده

روغن های صاف

روغن های صاف که بر پایه ی مواد معدنی و نفتی ساخته می‌شوند در فرمولاسیون آن ها روان کننده های قطبی مانند چربی های اشباع و روغن های نباتی وجود دارد. این روغن ها همانند روغن های محلول امولسیونی نمی‌شوند و به عبارتی احتمال تبخیر در آن‌ها بسیار پایین است.

روغن های سنتزی

در ترکیبات روغن های سنتزی از مواد معدنی یا نفتی استفاده نشده است. در ترکیبات این نوع خنک کننده از مواد آلی و قلیایی استفاده می‌شود که بهترین نوع خنک کننده در بین انواع خنک کننده ها هستند و بهترین نتیجه را به هنگام استفاده برای شما به همراه خواهند داشت.

روغن های نیمه سنتزی

از ترکیب روغن های محلول و روغن های سنتزی ، روغن های نیمه سنتزی تولید می‌شوند. عملکرد این دسته از روغن ها در انتقال حرارت بین روغن های محلول و روغن های سنتزی قرار می‌گیرد.
قیمت روغن های نیمه سنتزی نسبت به روغن های محلول بالاتر و نسبت به روغن های سنتزی پایین تر است.

روغن های پایه سنتزی

روغن های سنتزی

مزایای استفاده از آب به عنوان مایع خنک کننده در هنگام تراشکاری

هنگامی که از آب به عنوان ماده خنک کننده استفاده می‌کنیم از گرمای ایجاد شده در ناحیه برشکاری به شدت جلوگیری می‌شود . کنترل حرارت و گرمایی که در اثر اصطکاک بین قطعات ایجاد می‌شود به عمر قطعات و دستگاه های تراشکاری می‌افزاید.
افرادی که به صورت مستقیم با این دستگاه ها کار می‌کنند در معرض مستقیم انواع سموم ، باکتری ها و قارچ های مختلف هستند که استفاده از آب در هنگام تراشکاری از این افراد در برابر این سموم و باکتری ها به خوبی محافظت می‌نماید.
از دیگر مزایای استفاده از آب در هنگام تراشکاری می‌توانیم به کاهش هرگونه آلودگی اشاره کنیم.

روغن های محلول

روغن نیمه سنتزی

سخن پایانی

براده برداری ، خنک کاری و روانکاری بین ابزار و قطعه کار تراشکاری ، کاربرد اصلی مایع خنک کننده یا همان مایع برشکاری می باشد . به طور کلی از مزایای استفاده از مایع خنک کننده در تراشکاری می‌توانیم به افزایش طول عمر قطعه ، کاهش آلودگی ، پایین نگه داشتن و کنترل دمای قطعه و جلوگیری از هرگونه خوردگی قطعه اشاره کنیم.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *