تفاوت تراشکاری و فرزکاری

تفاوت تراشکاری و فرزکاری

مقدمه

تراشکاری و فرزکاری را می‌توانیم جزو حرفه های تخصصی در صنایع مختلف نام ببریم که کاربردهای بسیار زیادی دارند. این دو حرفه در عین تخصصی بودن ، تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند که ما در این مقاله قصد داریم به تفاوت تراشکاری و فرزکاری بپردازیم.
ابزارهایی که در تراشکاری و فرزکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند از تخصصی ترین و حرفه ای ترین ابزار آلات در صنایع مختلف هستند.
دستگاه و ماشین های تراشکاری و فرز از دستگاه های ضروری در صنعت هستند که هر دوی آن‌ها از یک نوع ابزار برش برای حذف مواد اضافی از روی قطعات استفاده می‌کنند. با اینکه هر دو دستگاه عملکرد منحصر به فرد و مخصوص خود را دارند ، پس تفاوت تراشکاری و فرزکاری در چیست ؟

تراشکاری چیست

تعریف تراشکاری

تعریف تراشکاری و فرزکاری

قبل از آنکه به تفاوت های این دو فرآیند صنعتی بپردازیم ، بهتر است آن ها را تعریف کنیم و بدانیم در فرایند تراشکاری و فرزکاری دقیقا چه کاری انجام می‌شود.

تراشکاری چیست ؟

تراشکاری در واقع یک فرآیند صنعتی است که در آن از ماشین تراش برای ماشینکاری استفاده می‌شود. دستگاه تراش یا همان ماشین تراش ، دستگاه های سنگینی هستند که از یک عضو ثابت به نام ابزار برش و یک عضو متحرک به نام قطعه ی کار که به صورت دورانی می‌چرخد ، تشکیل شده‌اند. تمامی این فرآیند یعنی چرخش و تراشیده شدن قطعه‌ی کار برای تبدیل آن آن به یک شی و قطعه‌ی جدید ، تراشکاری گفته می‌شود.
تراشکاری به وسیله‌ی ابزارهای برشی نظیر الماس تراشکاری انجام می‌شوند. الماس های تراشکاری ابزارهای برشی تخصصی هستند که در برش مواد سختی نظیر سنگ و فلز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در فرآیند و پروسه‌ی تراشکاری قطعه‌ی کار جهت برش به دستگاه تراشکاری وصل می‌شود. سپس ابزار برش بر روی آن جهت براده برداری ، شروع به چرخش می‌کند.
نیروی چرخشی ابزار برش تراش به آن اجازه می دهد تا مواد را از قطعه کار بیرون بیاورد و در نتیجه اندازه آن را کاهش داده و همزمان شکل آن را تغییر دهد.

تعریف فرزکاری

فرزکاری چیست

فرزکاری چیست ؟

فرزکاری همانند تراشکاری یک فرآیند ماشین کاری است که در آن از انواع دستگاه فرز استفاده می‌شود.
در ماشین های تراشکاری ابزار برش ثابت و قطعه‌ی کار متحرک و در حال چرخش است اما در مقابل در فرزکاری ، دستگاه فرز متحرک و قطعه‌ی کار ثابت است. یعنی ابزار برش را برای فرزکاری حول محور قطعه‌ی کار می‌چرخانیم.
اکثر ماشین های فرز از ابزار برش تک تیغه استفاده نکرده و از ابزار برش چند تیغه ای استفاده می کنند. با کمک چند تیغه، ابزار برش قادر است مقدار بیشتری از مواد را نسبت به ابزار برش تراش که معمولاً دارای یک تیغه است، از قطعه کار جدا کند.

دستگاه تراشکاری

ماشین تراش

ماشین تراشکاری و دستگاه فرز

ماشین تراشکاری را می‌توانیم از جمله ماشین آلات با سابقه در صنایع مختلف نام ببریم که از زمان‌های گذشته انواع مختلف آن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
با پیشرفت علم و فناوری و گسترش صنایع ، استفاده از ماشین آلات بزرگ تر و کارآمدتر روز به روز گسترش یافت و نیاز به ماشین هایی کاربردی بیش از پیش احساس شد.
دستگاه تراش ماشینی بزرگ است که شبیه به یک میز کار ثابت عمل می‌کند و از قسمت های مختلف ماند سر ، دم ، صفحه ، الماس تراشکاری ، کالسکه و … تشکیل و ساخته شده است.
ماشین های مخصوص تراشکاری بسته به موادی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است ، می‌توانند در نجاری ها برای شکل دهی به انواع چوب و یا برای فلز کاری مورد استفاده قرار گیرند. تراش‌های نجاری معمولاً کوچک‌تر هستند و قطعات کمتری نسبت به نمونه‌های فلزکاری خود دارند، اما هر دوی آن‌ها به قدرت چرخشی قطعه کار نصب‌شده برای حذف مواد متکی هستند زیرا در معرض ابزار برش تک تیغه قرار می‌گیرند.
به طور کلی، ماشین تراشکاری از قسمت های مختلفی تشکیل شده‌ است که برای شکل دهی و برش قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد . شکل تراش بر مبنای حرکت چرخشی قطعه کار می باشد و همانطور که گفتیم در ماشین تراش ابزار برش ثابت و قطعه‌ی کار متحرک است.
قطعات بر روی ماشین تراش برای براده برداری و تراشکاری نصب می‌شوند و بدین ترتیب شکل مورد نظر به آن داده می‌شود.
دستگاه CNC یکی از انواع دستگاه تراشکاری است که می‌توان انواع پردازش و براده برداری را با بالاترین سرعت و دقت ممکن انجام دهد.

دستگاه فرز چیست

دستگاه فرز

همانطور که گفتیم برای آنکه قطعا مختلف را به شکل و اندازه های دلخواه در بیاوریم باید از دستگاه تراش استفاده کنیم.رایج ترین دستگاه های تراشکاری در دو نوع عمودی و افقی در بازار موجود هستند.
از انواع دستگاه تراش می‌توانیم به ماشین تراشکاری ، دستگاه کپی تراش و دستگاه تراش عمودی اشاره کنیم که هر کدام کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.
دستگاه فرز یکی دیگر از ابزارهای برشکاری و تراشکاری است که عمل براده برداری از مواد و قطعات مختلف را انجام می‌دهد با این تفاوت که تیغه و خود دستگاه به جای خود قطعه در حال چرخش و حرکت است.
همانطور که گفتیم از فرزکاری برای برداشتن براده و صیقل دادن به سطوح مختلف استفاده می شود. به همین منظور از دستگاهی به نام ماشین فرز استفاده می کنیم، ماشین های فرز با توجه به نوع قرارگیری تیغه فرز که به صورت افقی یا عمودی است، به دو دسته ماشین فرز افقی و ماشین فرز عمودی تقسیم می شوند. از ماشین فرز افقی بیشتر برای مواردی همچون فرم دادن به ترانسمیشن ، موتور و جعبه دنده و مواردی از این دست استفاده می‌شود.
از ماشین فرز عمودی هم برای فرم دادن ، کف تراشی و تک سازی که به وسیله‌ی ماشین فرز افقی امکان پذیر نیست استفاده می شود. انواع دستگاه فرز برای براده برداری از مواد مختلفی همچون چوب، سنگ، فلزات، شیشه و پلاستیک استفاده می‌شود.

تفاوت تراش و فرز

تفاوت تراشکاری و فرزکاری

تفاوت تراشکاری و فرزکاری

به طور کلی عمل براده برداری توسط دو فرآیند تراشکاری و فرزکاری انجام می‌شود و بسته به ماشینی که این فرآیند توسط آن انجام می‌شود در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرد.
همانطور که همه می‌دانیم دستگاه تراشکاری و فرزکاری از نظر شکل ، ابعاد و اندازه به کلی با یکدیگر متفاوتند. علاوه بر این تفاوت در ظاهری ، مشخصه‌ای که این دو فرآیند را از یکدیگر جدا می‌کند ، روش کاری آن‌هاست.
در تراشکاری و استفاده از ماشین دستگاه تراشکاری ، قطعه‌ی کار در برابر یک ابزار برش ثابت می‌چرخد و در فرزکاری ، قطعه‌ی کار ثابت و ابزار برش می‌چرخد.
ابزار برشی که در تراشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا به صورت تک تیغه است ؛ در مقابل ابزار برشی که در فرزکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند به صورت تک تیغه یا چند تیغه باشد.
با همه‌ی تفاوتی که این دو فرآیند با یکدیگر دارند ، از هر دو برای حذف مواد از قطعه‌ی کار استفاده می‌شود.

تراشکاری

تراشکاری و فرزکاری

سخن پایانی

تراشکاری و فرزکاری از فرآیندهای بسیار مهم در صنعت هستند که گرچه در زندگی روزمره به ندرت آن‌ها را مشاهده می‌کنیم اما بسیاری از محصولاتی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم ، حاصل تولید همین دو فرآیند مهم است.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *