تفاوت موتور براشلس و ذغالی + مزایا و معایب موتور براشلس

تفاوت موتور براشلس و ذغالی + مزایا و معایب موتور براشلس

مقدمه 

در هنگام انتخاب و خرید ابزارهای برقی حتما با این سوال مواجه می‌شویم که چه نوع موتوری قوی تر است ؟می‌خواهیم موتور ابزار برقی که انتخاب می‌نماییم از نوع براشلس باشد یا ذغالی ؟ اصلا تفاوت موتور براشلس و ذغالی در چیست ؟ آیا ارزش موتورهای براشلس بالاتر است ؟ آیا پولی که بابت موتورهای براشلس ابزارآلات برقی و ابزارآلات شارژی می‌پردازیم ، ارزش کافی را دارند ؟
این ها تمام سوالاتی است که ممکن است ذهن ما را در هنگام خرید یک ابزار برقی به خود مشغول کند. ما در این مقاله‌ی مجله‌ی ابزارلاین به تمامی این سوالات شما پاسخ خواهیم داد و معایب و مزایای موتورهای ذغالی و براشلس را به خوبی برای شما بررسی خواهیم کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در نگاه اول شباهت‌هایی بین موتورهای براشلس و ذغالی می‌توان پیدا کرد. هر دو نوع موتور دارای قطعاتی مانند آهنربا و سیم‌پیچ هستند؛ اما اصلی‌ترین تفاوت موتور براشلس با ذغالی این است که در آن از قطعه‌ای به نام ذغال یا جاروبک استفاده نشده است. موتورهای براشلس دارای قطعه‌ای به نام سنسور هال هستند. این قطعه موقعیت چرخش روتور را به دست می‌آورد. همچنین موتور دریل شارژی براشلس برخلاف دریل‌های ذغالی قدیمی که ۲ سیم ورودی جریان الکتریسیته داشتند، دارای ۳ سیم ورودی جریان هستند. در نتیجه نمی‌توان آنها را مستقیما به برق و باتری متصل کرد. این موتورها باید به قطعه‌ای به نام اسپید کنترلر متصل شوند.

موتور براشلس چگونه کار میکند

موتور براشلس چیست

موتور براشلس چیست و چگونه کار می‌کند ؟

موتور بدون ذغال یا همان موتور براشلس به موتوری گفته می‌شود انرژی مستقیم برق DC را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. موتور براشلس معمولا در ابزارهای شارژی وجود دارد و به دلیل نداشتن یک قطعه به نام براش ، به براشلس معروف شده است.
در فناوری براشلس ، ذغال ها حذف شده است و حلقه‌ای از آهنرباهای دائمی در اطراف سیم پیچ های موتور به کار گرفته می‌شود. میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده ، آهنرباهای دائمی را هنگامی که سیم‌پیچ‌ها فعال می‌شوند چرخانده و در نهایت باعث چرخش شفت می شود. موتورهای براشلس از حسگر اثر هال برای نظارت مداوم بر موقعیت موتور استفاده می‌کنند و هر سیم ‌پیچ موتور را دقیقاً و درست در زمانی که لازم است برای حفظ پایداری و سرعت چرخش ، انرژی می‌دهند. موتورهای براشلس در مقایسه با موتورهای ذغالی و معمولی مکانیزم کاری جدیدتری دارند و ابزارهای برقی و شارژی که به این نوع مکانیزم مجهز شده‌اند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

موتور زغالی چیست

موتور ذغالی چیست

موتور ذغالی چیست و چگونه کار می‌کند ؟

قبل از تعریف موتور ذغالی بهتر است ذغال ها را بشناسیم. ذغال ها ، قطعات فلزی کوچکی هستند که از کربن ساخته می‌شوند و بر روی کموتاتور موتورها نصب می‌شوند.
ذغال ها وظیفه‌ی رساندن جریان الکتریکی به کموتاتور را بر عهده دارند. بعد از رساندن این جریان الکتریکی ، کموتاتور به سیم پیچ‌های درون موتور ، انرژی لازم را می‌دهد تا میدان الکترومغناطیسی را برای چرخاندن شفت موتور ، بچرخاند.
موتورهای ذغالی از زمانی که ابزارآلات برقی وجود دارند ، موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را در انواع ابزارآلات برقی مشاهده کنید.

موتور براشلس

تفاوت موتور براشلس و ذغالی

تفاوت موتورهای براشلس و ذغالی

یکی از سوالاتی که در هنگام خرید دریل شارژی با آن مواجه می‌شویم این است که دریل شارژی با موتور براشلس بهتر است یا دریل شارژی با موتور ذغالی ؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فقط زغال نیست که این دو موتور را از هم متمایز می کند. هر دو از نیروی میدان الکترومغناطیسی برای چرخاندن شفت استفاده می کنند ، اما آنها با استفاده از روش های مختلف به تولید این میدان مغناطیسی می پردازند. موتورهای ذغالی این کار را به صورت مکانیکی انجام می دهند، در حالی که در مقابل موتورهای براشلس این کار را به صورت الکترونیکی انجام می دهند.
به طور کلی ما به چند تفاوت عمده‌ی این دو نوع موتور می‌پردازیم :

تفاوت در وزن

موتورهای براشلس به دلیل نداشتن کموتاتور و زغال وزن کمتری دارند و به همین دلیل ابزارآلاتی که موتور آن‌ها براشلس است ، وزن سبک تری دارند. وزن سبک ابزارها در هنگام انجام کارهای مداوم و طولانی مدت به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

موتورهای براشلس

موتور براشلس

تفاوت در قدرت

همانطور که گفتیم در موتورهای براشلس کموتاتور و ذغالی وجود ندارد ، بنابراین فضای بزرگ تری برای سیم پیچ‌های موتور وجود دارد. هرچه این سیم پیچ‌ها بیشتر و در نتیجه موتور بزرگ‌تر باشد ، قدرت آن نیز بیشتر است. به طور کلی می‌توان گفت قدرت موتورهای براشلس نسبت به موتورهای ذغالی بیشتر است.

تفاوت در میزان صدای تولیدی

برخورد کموتاتور و زغال باعث ایجاد سروصدا می‌شود. موتورهای بدون زغال سر و صدای کمتری نیز دارند.

تفاوت در قیمت

همانطور که در قسمت های ابتدایی متن نیز به آن اشاره کردیم قیمت موتورهای براشلس نسبت به قیمت موتورهای ذغالی در سطوح بالاتری قرار گرفته است.

قیمت موتور براشلس

قیمت موتورهای براشلس

تفاوت در هزینه ناشی از نگهداری

زمانی که موتور دستگاه شما از نوع زغالی است ، شما مجبور هستید هر چند وقت یکبار این زغال ها را تعویض کنید؛ بنابراین می‌توان گفت در اثر تماس ذغال با کنتاکتور برق و در نتیجه فرسوده شدن آن ، هزینه‌ی نگهداری موتورهای ذغالی بیشتر است.

تفاوت در تعمیرات دستگاه

موتورهای براشلس یا بدون ذغال سیم پیچی پیچیده تری دارند و تعمیر آن‌ها باید توسط متخصصان انجام شود و کار هر کسی نیست .

تفاوت در طول عمر موتورها

با فرض کیفیت بالای ذغال در موتورهای ذغالی ، طول عمر و دوام موتورهای بدون زغال بیشتر است زیرا در موتورهای بدون زغال نیروی مورد نیاز برای چرخش، به طور کامل توسط میدان های مغناطیسی تولید می‌شود و در نتیجه هیچ گونه اصطکاک و تولید گرمایی رخ نمی دهد.

معایب موتورهای براشلس

معایب موتور براشلس

مزایا و معایب موتورهای براشلس

از مزایای موتورهای براشلس می‌توانیم به قدرت و گشتاور بالا ، سرعت زیاد ، طول عمر بالا ، افزایش بهره وری انرژی ، تعمیر و نگهداری کمتر و بهبود پاسخگویی آن‌ها اشاره کنیم. . از آنجایی که قطعات متحرک کمتری در اینگونه موتورها وجود دارد و هیچ اصطکاکی در یک موتور براشلس وجود ندارد، به محض اینکه ماشه‌ی دستگاه را فشار می‌دهیم، تمام نیرو مستقیماً به موتور می رود و بلافاصله به سرعت کامل می رسیم. همانطور که گفتیم سر و صدای موتورهای براشلس بسیار پایین تر از موتورهای ذغالی است.
تنها عیبی که می‌توان از موتورهای براشلس گرفت ، قیمت بالای آن‌هاست.
اگر دستگاه خود را برای حرفه و تخصصتان خریداری می‌نمایید و به صورت مداوم از آن استفاده خواهید کرد ، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دستگاه‌هایی بروید که موتور آن‌ها از نوع براشلس است.

نظرات 6

  1. مهرداد صادق نژاد گفت:

    ممنون عالی بود.

    1. الهام اسدی گفت:

      از لطف و محبت شما سپاسگزاریم.

  2. مهدی گفت:

    بسیار عالی. فکر می کردم براش لس شرکت است.اما با تفکیک” براش و لس” در توضیحات خیلی خوب متوجە شدم.
    سپااااااااااسی

    1. الهام اسدی گفت:

      مهدی عزیز سلام
      ممنون از توجه شما.

  3. یداله گفت:

    عالی بود سپاس گزارم🙏

    1. الهام اسدی گفت:

      ممنون از توجه و حسن نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *