انواع چراغ قوه و کاربردهای آن

انواع چراغ قوه و کاربردهای آن

چراغ‌ قوه چیست؟

چراغ قوه یا نورافکن، یک چراغ روشنایی قابل حمل است که انرژی خود را از یک منبع تغذیه می گیرد و با کمک یک لامپ، محیط را روشن می کند. این وسیله‌ی الکترونیکی که برای تولید نور در شرایط تاریک و کم نور به کار می‌رود، دارای چهار قسمت اصلی باتری، لامپ، بدنه و کلید است.

چراغ قوه در طول زمان و با پیشرفت فناوری، کامل‌تر و کم‌نقص‌تر شده و کاربردهای آن گسترده تر شده است به طوری که امروزه، حتی تلفن‌های همراه هم دارای چراغ قوه هستند. از بین چراغ قوه های مختلف، چراغ قوه شارژی محبوب ترین نوع این محصول است. چراغ قوه لیزری هم یکی دیگر از محصولات پرطرفدار در بین مخاطبان است.

چراغ قوه بسیار قوی

چراغ قوه شارژی

انواع کاربرد چراغ قوه

به طور کلی از چراغ قوه، در مکان های تاریک و کم نور و یا در مواقعی که برق محیط قطع شده است استفاده می کنیم. از این گذشته، برای طبیعت گردی، کوهنوردی، کمپینگ و سفر، حتما به چراغ قوه نیاز پیدا خواهیم کرد. در وقوع حوادث غیرمترقبه ای مثل زلزله و سیل و غیره هم، چراغ قوه جزو وسایل حیاتی‌ای است که به داد ما خواهد رسید.

اگر علاقمند به آشنایی و خرید چراغ قوه برای منزل، محل کار، اتومبیل، زمین زراعتی، باغ و مکان های دیگر هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با انواع مدل های چراغ قوه و کاربرد هر کدام از آنها، بتوانید ویژگی های مهمی را متوجه شوید که در موقع انتخاب یک چراغ قوه خوب باید در نظر داشت.

انواع چراغ قوه

چراغ پیشانی شارژی

انواع چراغ قوه

بنا بر کاربردهای مختلف، چراغ قوه های مختلفی ساخته می شوند.  هر کدام از این کاربری ها و ویژگی ها، بر روی قیمت چراغ قوه تاثیر گذار خواهند بود. در ادامه به مهم ترین انواع نورافکن و چراغ قوه اشاره خواهیم کرد.

چراغ قوه پلیسی

 این نوع چراغ‌ قوه شارژی که با نام های چراغ حرفه‌ای و چراغ نگهبانی هم معروف است یک چراغ قوه قوی با روشنایی زیاد است که بیشترین کاربران آن را نیروهای پلیس، ماموران امداد و نجات، کوهنوردان، طبیعتگردان، کشاورزان و باغداران تشکیل می دهند.  از ویژگی های منحصر به فرد چراغ قوه پلیسی می توانیم به قدرت زوم بالا، ضد آب بودن، ضد ضربه و ضد رطوبت بودن، داشتن بدنه‌ی مستحکم، نور قدرتمند و دارا بودن لامپ‌های ال ای دی اشاره کنیم. از لحاظ منبع تغذیه، چراغ ‌قوه‌های پلیسی می توانند با باتری یک‌بار مصرف و یا با باتری قابل شارژ تغذیه شوند. نکته مهم درباره این نوع چراغ قوه، اندازه‌ی مناسب و حمل آسان آن است.

چراغ‌ قوه‌ زنون

 چراغ قوه زنون در واقع نوعی چراغ ‌قوه پلیسی است که بر عکس نامش، دارای لامپ زنون نیست و این نام فقط یک عنوان تبلیغاتی برای این نوع چراغ محسوب می شود. این چراغ قوه دارای لامپ‌های LED با نور بسیار زیاد و قدرت بالاست.

چراغ قوه شکاری

این نوع چراغ ‌قوه که علاقمندان زیادی دارد و دارای کاربردهای گسترده ای است، از قدرت نور بالا، امکان زوم زیاد و بدنه‌ی فلزی و مقاوم بهره می برد. البته ما شکار را به کسی توصیه نمی کنیم…

چراغ قوه حرفه ای

این نوع از چراغ ‌قوه برای کاربردهای خانگی، کوهنوردی، غارنوردی و امداد و نجات مناسب است. از جمله خصوصیات چراغ قوه حرفه ای می توان به شدت نور زیاد، کارایی بالا، کیفیت و طول عمر زیاد و ضدآب بودن اشاره نمود. لازم به ذکر است که این نوع چراغ‌ قوه به عنوان پاوربانک و منبع تغذیه تلفن همراه هم کاربرد دارد و برخی از انواع آن، دارای چراغ هشدار چشمک ‌زن برای اعلام خطر و در خواست کمک است. همان طور که می بینید، نام این چراغ قوه برازنده‌ی آن است.

قیمت چراغ قوه پیشانی

قیمت انواع چراغ قوه پیشانی

چراغ پیشانی یا چراغ قوه پیشانی

اهمیت چراغ پیشانی یا هد لایت را بیش از همه، افراد علاقمند به شب‌نوردی، سفر، طبیعت گردی، غارنوردی و کوهنوردی درک می کنند. این نوع چراغ با کمک یک بند و یا کش بر روی پیشانی و سر شما نصب می گردد. جنس این نوع چراغ ها از فلزات سبکی مثل آلومینیوم انتخاب می شود تا به راحتی حمل شوند و در هنگامی که دستان شما مشغول اند، مسیر حرکت مقابل را در به مدت طولانی و با نور قوی روشن نمایند. ساختمان چراغ پیشانی به گونه ای است که بتوان زاویه نور را تا 90 درجه تغییر داد. از چراغ پیشانی هدلایت می توان برای کار در معدن، ورزش های گوناگون، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، شکار و حتی روشن کردن چادرهای مسافرتی بهره برد. خرید چراغ پیشانی دستان شما را برای فعالیت های مختلف شبانه آزاد خواهد کرد.

چراغ قوه قابل حمل یا پرتابل

این نوع از چراغ قوه به سادگی جابه‌جا می شود و برای متصل شدن به چادر مسافرتی مناسب است. به طوری که در قسمت میانی سقف چادرهای مسافرتی، معمولا یک حلقه برای اتصال چراغ قوه در نظر گرفته شده است. اما چراغی که می تواند به این قسمت از چادر متصل شود، باید اندازه کوچک و وزن کمی داشته باشد که این از خصوصیات چراغ قوه پرتابل است.

چراغ قوه لیزری

چراغ قوه پلیسی زنون

چراغ قوه لیزری

علت نامگذاری این نوع چراغ قوه ها این است که مانند اشعه لیزر دارای برد زیادی هستند و می توانند محیط را تا مسافت چند کیلومتری روشن نمایند. اکثر چراغ قوه های لیزری دارای سه حالت نوردهی ثابت، چشمک زن و لیرزی می باشند و دارای باتری های قابل شارژ، شارژر فندکی و آداپتور هستند.

چراغ قوه آویز

این مدل از چراغ قوه ها دارای دو سری USB و میکرو USB  هستند و امکان اتصال به شارژر، پاور بانک و لپ‌تاپ را دارند. کاربردهای اصلی این نوع چراغ قوه برای روشن کردن داخل انواع خودرو و نیز برای تعمیرات خودروها در تاریکی است.

انواع نورافکن دستی

خرید انواع نورافکن دستی

نورافکن دستی

 این نوع چراغ قوه باتری خور که نور زیادی دارد، برای کوهنوردی، کمپینگ، سفر و طبیعت گردی مناسب است. نکته قابل توجه درباره این نوع چراغ، امکان تنظیم نور و قابلیت کم و زیاد کردن شدت نور است. چراغ قوه های نورافکن مجهز به دسته هایی هستند که جابجایی آنها را راحت تر می سازد. این نوع از چراغ ها قابلیت شارژ دارند و می توان از روشنایی آنها برای مدت زمان طولانی استفاده کرد تا جایی که در وضعیت کم‌نور تا میزان ۱۶ ساعت و در وضعیت پرنور تا میزان ۸ ساعت قابلیت نوردهی دارند. این نوع چراغ قوه معمولا قادر است تا شعاع ۵۰۰ متری مقابل خود را روشن نماید. خرید نورافکن دستی برای بسیاری ار اشخاص، بسیار مهم و ضروری است.

چراغ قوه اضطراری

کاربرد این نوع از چراغ، با اشکال و ابعاد مختلف خود، در اماکن مختلف در هنگام نبود برق است. چراغ اضطراری معمولا بر روی دیوار نصب می شود و مجهز به یک باتری قابل شارژ است.

چراغ قوه فانوسی

علت نامگذاری این نوع چراغ قوه به خاطر شباهت ظاهری آن به فانوس است. شدت نور این نوع از چراغ قابل تنظیم است و این وسیله مجهز به دو دسته است. یکی از این دسته ها برای نگهداری چراغ در هنگام راه رفتن و دسته دیگر برای آویز کردن چراغ در چادر است. چراغ های فانوسی باتری های قدرتمندی دارند که باعث می شود در مدت زمان بیشتری روشن بمانند.

چراغ قوه پزشکی

چراغ ها یا اوتوزکوپ های پزشکی انواعی از چراغ قوه هستند که دارای یک منبع نوری دستی و لنزهای بزرگنمایی می باشند.

چراغ قوه ضد انفجار

این نوع از چراغ قوه مخصوص مکان های حساس یا خطرناکی است که به خاطر شرایط خاص از جمله وجود گازهای قابل اشتعال، باید در مقابل هرگونه جرقه محافظت شوند. مکان هایی مثل معدن ها، اتاق های موتور کشتی و کارخانه های شیمیایی از مکان های پراستفاده از این چراغ هستند.

خرید چراغ قوه

خرید انواع چراغ قوه

نکات مهم برای خرید چراغ قوه

پیش از خرید چراغ قوه لازم است به بعضی نکات توجه بفرمایید. وب سایت فروشگاهی ابزارلاین بعضی از مهم ترین فاکتورهای مهم را برای شما جمع آوری کرده است تا در این کار به یاری شما بیاید.

شرایط استفاده

ابتدا لازم است مکان و وضعیتی که قرار است از چراغ قوه در آن استفاده کنید را مشخص نمایید و معین کنید که چه هدفی از خرید چراغ قوه دارید. ممکن است بخواهید مسیر پیاده روی شبانه خود را مشخص کنید و یا چادر مسافرتی خود را روشن نمایید و یا حتی بخواهید در نور چراغ، اتومبیل خود را تعمیر کنید. هر کدام از این شرایط، چراغ مخصوص خود را می طلبد.

وزن و سایز چراغ‌قوه

یک امتیاز بسیار مهم هر چراغ‌قوه‌، قابل حمل بودن، سبکی و کم حجمی آن است. مثلا اگر قصد آویختن چراغ را به سقف چادر خود دارید، لازم است حتما یک چراغ سبک قابل آویختن تهیه کنید.

طراحی و ارگونومی

خوشدستی و طراحی ارگونومیک چراغ قوه و نورافکن دستی از ویژگی های مهم آن است و خصوصیتی است که باعث راحتی شما در دراز مدت خواهد شد.

قدرت روشنایی 

چراغ‌قوه ها لومن ها یا شدت های روشنایی مختلفی دارند که شعاع نوردهی را متفاوت می کنند. مثلا چراغ‌قوه‌ای با میزان روشنایی ۲۰۰ لومن، می تواند محدوده‌ای تا شعاع ۲۵۰ متر را روشن کند.

چراغ قوه قوی

انواع چراغ قوه

حالات نوردهی

حالت‌های مختلف نوردهی جزو ویژگی های مهم یک چراغ‌قوه است. وضعیت های پرکاربرد نوردهی یک چراغ قوه عبارتند از چشمک‌زن، ثابت، تک‌لامپ و چند لامپ. نوع نور دهی چراغ قوه‌ها هم گوناگون اند. بعضی از چراغ قوه ها نور را پخش می کنند و آن را به صورت گسترده می تابانند و بعضی دیگر، نور را به صورت خطی، متمرکز و با برد زیاد تابش می کنند.

منبع تغذیه

چراغ‌قوه‌های مختلف ممکن است با دو نوع منبع تغذیه یعنی با باتری های یک‌بار مصرف و یا باتری های قابل شارژ کار کنند. نکته در اینجاست که مدت زمان روشن ماندن چراغ، با نوع تغذیه ارتباط دارد. مدت زمان نوردهی چراغ قوه ها در محدوده بین ۲ ساعت تا ۱۶ ساعت متغیر است.

پیشنهاد می دهیم در صورتی که مدت زمان نیاز شما به چراغ قوه در حد یک یا دو شب است، چراغ قوه شارژی تهیه کنید و در صورتی که مدت زمان بیشتری را به چراغ نیازمندید، چراغ قوه باتری خور را انتخاب کنید که تعدادی باتری متناسب با میزان مدت زمان مورد نظر به همراه دارد.

استحکام و ضد آب بودن

یک چراغ‌قوه خوب لازم است در مقابل ضربات مختلف مقاومت داشته باشد و البته بسیار خوب است که دارای خاصیت ضد آب نیز باشد. در محیط های کاری، احتمال ضربه خوردن بالاست. در مسافرت و شرایط بیرون از محیط های عادی هم احتمال رطوبت و باران زیاد است.

چراغ قوه رونیکس

خرید چراغ قوه رونیکس

رنگ نور چراغ‌قوه

انواع چراغ قوه های موجود در بازار معمولا با نورهای سفید و زرد تولید می شوند. نکته در اینجاست که تابش نور سفید، جزئیات کامل تری را به شما ارائه خواهد داد. پس اگر دقت دید برایتان مهم است چراغی با نور سفید تهیه کنید.

گارانتی و خدمات پس از فروش

گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر یک چراغ قوه همواره یک عامل مهم برای انتخاب یک چراغ قوه خوب بوده و هست. یک شرکت معتبر خیال شما را از خرید چراغ قوه راحت خواهد کرد.

قیمت انواع چراغ قوه در وب سایت فروشگاهی ابزارلاین در حد معقول و منطقی و مطابق با سلیقه های گوناگون قرار داده شده است. چنانچه قصد خرید چراغ قوه شارژی یا انواع چراغ قوه و نورافکن را دارید، می توانید به صفحه چراغ قوه در وب سایت ابزارلاین مراجعه نایید.

 

 

نظرات 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *