انواع پیچ و مهره و کاربردهای هر یک از آن ها

انواع پیچ و مهره و کاربردهای هر یک از آن ها

مقدمه 

پیچ و مهره را می‌توانیم به عنوان پرکاربردترین و پر استفاده ترین ابزار فنی نام ببریم. می‌توانیم اینطور بگوییم که تقریبا اتصال هیچ دو قطعه‌ای بدون استفاده از انواع پیچ و مهره امکان پذیر نیست.
پیچ و مهره ها انواع بسیار زیادی دارند به گونه‌ای که شما زمانی که این ترکیب به گوشتان میخورد ، احتمالا اندازه‌ها و شکل‌های مختلف آن به ذهنتان خطور خواهد کرد.
اگر همه‌ی ما به اطرافمان اندکی توجه کنیم، کاربرد این ابزار را در اتصال بیشتر لوازم خود مشاهده خواهیم کرد.
برای انواع اتصالات چوبی، فلزی و .. به یکدیگر و یا سایر قطعات و وسایل به پیچ و مهره احتیاج داریم. ما در این مقاله‌ی مجله ی ابزارلاین علاوه بر تعریف این ابزار پرکاربرد ، شما را با انواع آن آشنا می‌کنیم، برای آگاهی در زمینه‌ی انواع پیچ و مهره با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تعریف پیچ و مهره

پیچ و مهره چیست

پیچ و مهره چیست؟ تعریف پیچ و مهره

پیچ

وسیله‌ای از جنس فلز است که بر روی آن شیارهایی مارپیچ فلزی که به آن رزوه می‌گویند با اندازه ها و طرح های مختلف طراحی می‌شود. همانطور که گفتیم از این ابزار کاربردی برای اتصال اشیا استفاده می‌شود. لازم به ذکر است اتصال به وسیله‌ی انواع پیچ به صورت دائمی نیست و این اتصالات قابلیت باز و بسته شدن دارند.

خرید پیچ

پیچ

مهره

مهره ها همانند پیچ از جنس فلز اما به صورت حلقه ای شکل تولید و ساخته می‌شوند و داخل این حلقه ها رزوه شده است. پیچ و مهره برای اتصال در کنار یکدیگر به کار برده می‌شوند.

جنس پیچ و مهره

پیچ و مهره ها بنابر کاربردهای مختلفی که دارند از مواد گوناگونی نظیر برنج ، آلومینیوم ، مس ، فولاد ، استیل ، تیتانیوم و حتی پلاستیک تولید و ساخته می‌شوند.

خرید انواع پیچ

انواع پیچ

انواع پیچ‌ها به همراه کاربرد آنها

پیچ چوب

یکی از پرکاربردترین پیچ های حال حاضر بازار پیچ چوب است. این پیچ معمولا به صورت نیم رزوه ساخته می‌شود و به رنگ زرد یا نقره ای و از جنس استیل در بازار موجود است. قیمت پیچ چوب در وب سایت فروشگاهی ابزارلاین در حد معقولی قرار دارد و شما می‌توانید جهت خرید پیچ چوب از طریق فروشگاه اقدام نمایید.

پیچ فلز

پیچ فلز که معمولا با سری های دوسو ، چهارسو و واشردار تولید می‌شود ، دارای رزوه های ریز با فاصله های کوتاه می‌باشد ، به عبارتی مشخصه‌ی پیچ های فلز داشتن رزوه های ریز و کوتاه است.
پیچ فلز برای اتصال فلزات ، ورق های فلزی و مواد فایبرگلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید پیچ چوب

پیچ چوب

پیچ نوک مته‌ای

تنها پیچی که در هنگام سوراخکاری راه خود را باز می‌کند ، پیچ نوک مته ایست. این نوع پیچ معمولا از استیل ساخته می‌شود و در برخی برندها پوشش زینک نیز دارد. معمولا سر این نوع پیچ به صورت شش گوش طراحی و ساخته می‌شود.

پیچ بتن

پیچ بتن که به پیچ بنایی نیز معروف است ، مخروطی شکل است و برای اتصال اشیاء مختلف مانند چوب، فلز و… به بتن یا سایر مصالح ساختمانی به کار می‌رود. جنس این پیچ از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی می‌باشد. پیچ بتن معمولا به رنگ آبی است. برای نصب پیچ بتن باید از دریل چکشی استفاده کنید تا آسیب های حاصل از کار با این نوع پیچ را به حداقل برسانید.

پیچ شش گوشه

پیچ شش گوش به صورت تمام رزوه و نیم رزوه از جنس استیل و گالوانیزه تولید و ساخته می‌شود. این پیچ یکی از پیچ های پر کاربرد است و برای باز و بسته کردن آن باید از آچار یا آچار فرانسه استفاده کنید.

پیچ ماشینی

این محصول که با علامت اختصاری MS شناخته می‌شود از آلیاژ استنلس استیل ساخته می‌شود و به علت رزوه‌ی ماشینی و سرتاسری که دارد معمولا با مهره به کار برده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید پیچ مغزی

پیچ مغزی

پیچ‌ مغزی

پیچ مغزی که به پیچ سوتی نیز معروف است برای محکم کردن سطوح کاربرد دارد. این نوع پیچ یک فرورفتگی در سر خود دارد و به همین دلیل برای بازو بسته شدن نیازمند آچار مخصوص به خود است.

پیچ لگ (lag)

این محصول همانند پیچ چوب است با این تفاوت که سری آن به صورت شش گوش ساخته می‌شود و تحمل گشتاوری بالایی را دارد.

پیچ یو بولت

همانطور که از اسمش پیداست پیچى است به شکل U و براى کاربردهای خاص استفاده می‌شود. سطوح گردی مانند لوله که احتیاج به یک گیره برای نصب شدن دارند ، با استفاده از این محصول که به شکل حرف U انگلیسی طراحی و ساخته می‌شود ، می‌توان آن‌ها را نصب کرد.

پیچ چشمى

دارای حلقه‌ای در انتها می باشد که امکان اتصال یک طناب یا نوار یا زنجیر را ایجاد می‌ کند.

پیچ مهره خور

پیچ های مهره خور قادرند تا با چفت شدن با مهره، یک اتصال موقت و محکم را به وجود بیاورند. سطح بیرونی پیچ و سطح داخلی مهره رزوه شده است و این دو برای اتصال به همدیگر طراحی شده اند.
مهره ها به عنوان پرکاربردترین لوازم جانبی، نوعی اتصال دهنده هستند که داخل آن ها به صورت تمام رزوه ساخته شده است. مهره ها به صورت گرد یا چند ضلعی ساخته می‌شوند و برای اتصال هرچه محکم تر و ایمن تر قطعات به کمک پیچ ها می آیند. پیچ و مهره به حالت نر و مادگی به یکدیگر برای اتصال قطعات چفت می‌شوند. مهره ها با حالت و نیروی چرخشی به دور پیچ باز و بسته می‌شوند.

پیچ جی بولت ، هنگر بولت ، انکر بولت ، پیچ دیوار ، پیچ کناف ، پیچ آچارخور و …. از نمونه های یگر پیچ ها هستند.

خرید انواع مهره

انواع مهره

انواع مهره‌

مهره چهارگوش

اتصال این گونه مهره‌ها با آچار بدون لغزش است و به دلیل سطح بزرگی که دارند از اصطکاک بالایی نیز برخوردار هستند؛ بنابراین با استفاده از این نوع پیچ‌ها اتصالات بسیار مقاومی خواهید داشت.

مهره شش گوش

مهره‌های شش گوش در مقابل مهره‌های چهارگوش احتمال لق‌شوندگی بالاتری دارند؛ اما به دلیل داشتن دو گوش بیشتر، میزان سایش سطح این مهره‌ها کمتر از مهره‌های چهارگوش است. مهره شش گوش باریک و مهره شش گوش سنگین از انواع مهره های شش گوش هستند.

مهره بالدار

مهره بالدار که به مهره خروسی نیز معروف است به راحتی با دست قابل باز و بسته شدن هستند. از این مهره‌ها برای تنظیم ارتفاع میزها و پایه‌های دوربین و… استفاده می‌‌شود.

خرید مهره

مهره

مهره کوپلینگ یا مهره اتصال

از مهره‌های کوپلینگ برای چسباندن و اتصال دو قطعه‌ی رزوه شده استفاده می‌شود. طول این مهره ها به صورت بلند طراحی و ساخته شده است.

مهره ماشین

مهره‌های ماشین در انواع چهارگوش و شش گوش در بازار موجود هستند. این مهره‌ها کوچکترین انواع مهره‌های چهارگوش و شش‌گوش محسوب می‌شوند.

مهره چشمی

حلقه‌های رزوه‌داری هستند که برای اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند تا توسط جرثقیل و ماشین آلات، جابه‌جایی راحت‌تری داشته باشند.

مهره تی

این مهره ها به شکل حرف T انگلیسی طراحی و ساخته می‌شوند و در یک سمت دارای سه الی چهار شیار تیز هستند؛ تا به راحتی وارد قطعات چوبی، پلاستیکی و … شوند.
لازم به ذکر است دنیای پیچ و مهره دنیای بسیار بزرگی است و انواع بسیار زیادی دارد؛ ما در این مقاله فقط به چند فقره از این موارد اشاره نمودیم.

خرید پیچ

پیچ

سخن پایانی

و در آخر می‌توان گفت: هر فرد فنی، متخصص و حتی هر کاربر معمولی که برای کارهای خود نیازمند به ابزارهای مختلف است، علاوه بر ابزار به لوازم جانبی و مصرفی برای تکمیل کار خود نیازمند است. بعضی از این لوازم جانبی مصرفی وظیفه اتصال دادن قطعات مختلف برای ساخت، مونتاژ و یا تعمیرات دستگاه ها را دارند که شامل پیچ، رولپلاک، پرچ، میخ، واشر ، مهره و … هستند.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *