تجهیزات اندازه گیری + انواع ابزارهای اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری + انواع ابزارهای اندازه گیری

مقدمه

شاید بتوان روزی که انسان اندازه گیری و واحدها را برای خود ایجاد کرد ، نقطه عطفی در شکوفایی صنعت بنامیم. نیاز روزافزون بشر به اندازه گیری های دقیق سبب شده است تا تجهیزات مربوط به اندازه گیری نیز به تبع آن پیشرفت چشم گیری داشته باشند.
در صنایع مختلفی که کمیت و به دست آوردن اندازه ها و کمیت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، ابزارهای اندازه‌ گیری مختلف از اصلی ترین ضروریات در انجام هر یک از فعالیت های صنعتی و حتی خانگی به شمار می‌رود.
در هر کار و صنعتی، اندازه‌ گیری دقیق در محیط تولید بسیار مهم است و انجام درست و دقیق این اندازه‌ گیری ها به ابزارهای دقیق و گاهی اوقات، به وسایل اندازه گیری لیزری نیازمند است.

انواع تجهیزات اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری

انواع تجهیزات اندازه گیری

ابزارهای اندازه‌ گیری از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد تجهیزات اندازه گیری گستره زیادی دارند که خب طبیعتاً خیلی از آنها کاربرد خانگی ندارند . اما بهتر است با آنها آشنا شویم . این تجهیزات را از چند وجه میتوان دسته بندی کرد :

تجهیزات اندازه گیری دما

در اکثر محیط های صنعتی، دما (Temperature) یکی از کمیت های مهم است که باید اندازه گیری شود. اهمیت این موضوع بسیار بالاست، بنابراین از انواع تجهیزات اندازه گیری دما برای کنترل دقیق درجه حرارت سیالات و جامدات مختلف، استفاده می شود. به طور کلی تجهیزات اندازه گیری دما را می توان به دو دسته تماسی (CONTACT) و غیر تماسی (NON-CONTACT) تقسیم بندی نمود. دماسنج مقاومتی، دماسنج ترموالکتریک و یا دماسنج های معمولی که برای اندازه گیری دمای اتاق مورد استفاده قرار می گیرند جز دماسنج های تماسی هستند. دما سنج هایی که از روش های مانند لیزر و یا مادون قرمز برای اندازه گیری دما استفاده میکنند جزو دماسنج های غیر تماسی هستند.

انواع تجهیزات اندازه گیری دما

تجهیزات اندازه گیری دما

تجهیزات اندازه گیری فشار

فشار (Pressure) یکی از مهم ترین کمیت های فیزیکی است که در صنعت، مورد اندازه گیری واقع می‌شود. از این رو تجهیزات اندازه گیری فشار جهت سنجش و اندازه گیری فشار مخازن و لوله های انتقال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. تجهیزات اندازه گیری فشار را می‌توانیم شامل فشار سنج صنعتی، گیج فشار ، ترانسمیتر فشار، سوئیچ فشار و تجهیزات جانبی فشار بدانیم.

تجهیزات اندازه گیری رطوبت

میزان بخار آب موجود در هوا به عنوان رطوبت (Humidity) شناخته می‌شود. میزان رطوبت موجود در هوا که به شکل های رطوبت نسبی، رطوبت مطلق و نقطه شبنم شناخته می‌شود ، جهت اندازه گیری میزان رطوبت مورد بررسی قرار می گیرند.

تجهیزات اندازه گیری جریان

فلو (flow) یا همان جریان سیال یکی دیگر از مهم ترین متغیر های اندازه گیری در صنعت است. به عبارتی فلو، میزان عبور سیال در واحد زمان می باشد. تجهیزات اندازه گیری دبی شامل، فلو متر یا دبی سنج (جریان سنج)، فلو سوئیچ (سوئیچ جریان)، فلو ترانسمیتر (ترانسمیتر سطح) است. در صنایعی مانند صنایع نفت وگاز، پتروشیمی و پالایشگاه، صنایع غذایی و دارویی، آب و فاضلاب، صنایع کاغذ سازی، صنایع برودتی و غیره این نوع اندازه گیری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ابزارهای اندازه گیری

ابزارهای اندازه گیری

انواع ابزارهای اندازه گیری

تراز اعم از دستی و لیزری ، متر و انواع آن ، مولتی متر و کولیس از ابزارهای اندازه گیری هستند که ما قصد داریم در این مقاله به توضیح درباره‌ی آن‌ها بپردازیم.

تراز

تراز یکی از ابزارهای اندازه گیری دستی است که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، نجاری، دکوراسیون داخلی و … دارد. تراز وسیله ایست جهت مشخص کردن زوایای خاص شامل 0 ،45 و 90 درجه .
به طور کلی تراز وسیله‌ای است که از آن برای کنترل شیب سطوح افقی و عمودی و اندازه گیری پارامترهای هندسی سطوح مختلف استفاده می‌شود. تفاوتی که در ترازهای مختلف وجود دارد ، قیمت تراز و انواع آن را نیز در سطوح مختلفی قرار داده است.
ترازها به طور کلی در دو نوع تراز مدرج و تراز غیر مدرج در بازارها موجود هستند.
تراز مدرج همانطور که از اسمش پیداست، دارای درجه بندی است و علاوه بر انحراف سطوح و قطعات ، میزان دقیق انحراف را نیز نشان می‌دهد.
تراز غیر مدرج ، معمول ترین نوع تراز است که فاقد درجه بندی است و حباب های درون این ترازها ، تراز بودن سطوح را نشان می‌دهند.

خرید تراز دستی

تراز دستی

تراز دستی ، تراز بنایی ، تراز لیزری ، تراز چهار گوش ، تراز افقی یک جهته ، تراز افقی دو جهته ، تراز زاویه سنج و تراز کروی نیز از انواع ترازهای موجود در بازار هستند.
از تراز لیزری برای سنجش تراز بودن، ایجاد شیب، تراز و عمود کردن سطوح بر یکدیگر استفاده می‌شود. با استفاده از تراز لیزری، درصد خطا و هزینه‌‌ها کم می شود و سرعت و دقت کار به شدت بالا می رود.
بیشترین کاربرد تراز لیزری در امور ساخت و ساز و پروژه های عمرانی است اما با این ابزار اندازه گیری، در پروژه های معماری و دکوراسیون داخلی هم می توان کارهایی از این قبیل را انجام داد: تراز کردن قاب‌ و ستون‌های داخلی ؛ نصب، ترازبندی و برابر سازی قاب های در و پنجره ها ؛ نصب قفسه‌ها و کابینت آشپزخانه، امور کاشی‌کاری و سرامیک و سنگ کاری ؛ نصب اتصالات برق مثل پریز برق ؛ چسباندن کاغذ دیواری؛ انجام امور مختلف تأسیساتی.

خرید تراز بنایی

تراز بنایی

در هنگام خرید تراز باید به مدل آن دقت کافی داشته باشید. مثلا ترازهایی که طول بیشتری دارند، برای کارهای تزیینی ، انواع سنگ فرش و دکوراسیون قابلیت استفاده دارند.
وزن ترازها با توجه به جنس آن ها متغییر است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد خرید تراز برای کارهای عمومی و خانگی را دارید، ترازهایی با وزن پایین تر را انتخاب کنید تا کار با آن ها راحت تر باشد.
تعداد محور در تراز بسیار مهم است. تعداد محورهای تراز معمولا بین 1 تا 3 عدد است و هر چه تعداد این محورها بیشتر باشد، دقت اندازه گیری تراز دقیق تر و بالاتر خواهد بود.
برای خرید تراز و انواع آن از برندهای مختلف از جمله خرید تراز دستی نووا ، خرید تراز دستی واستر ، خرید تراز بنایی اینکو ، خرید تراز لیزری رونیکس ، خرید تراز لیزری نووا و … در سایزها و اندازه های مختلف از طریق همین صفحه‌ی وب سایت فروشگاهی ابزارلاین اقدام نمایید.

خرید تراز لیزری

تراز لیزری

متر

متر یا Meter، یک واژه فرانسوی به معنای یک نوار باریک و درجه بندی شده است که این نوار باریک ممکن است از جنس های مختلفی اعم از فلز، پارچه، پلاستیک، یا هر جنس دیگری ساخته شده باشد. شاید همه‌ی ما بارها با انواع متر کار کرده باشیم و از شدت سادگی، به راحتی از کنار آن گذشته باشیم اما مترها ابزارهای مهمی هستند و بدون وجود آنها در بسیاری از موارد به مشکل خواهیم خورد. به طور کلی می توان متر را یک ابزار اندازه گیری قابل حمل با ابعاد و وزن مناسب تعریف کرد که برای اندازه گرفتن طول ها اعم از طول اشیا و وسایل و یا اندازه گیری فاصله های گوناگون به کار گرفته می شود.
تقریبا در هر مکانی که انسان ها زندگی و کار می کنند یک یا چند عدد متر در شکل ها، اندازه ها، جنس ها و تکنولوژی های مختلف وجود دارند و به فرایند اندازه گیری ما کمک می رسانند. از کاربران خانگی و غیر حرفه ای گرفته که برای اندازه گیری فاصله های مختلف و اندازه گیری طول وسایل خانه، پارچه، پرده و سایر ملزومات زندگی به متر مراجعه می کنند تا کاربران فنی و متخصصان مختلف که در انواع امور ساخت و تولید، انجام پروژه های دکوراسیون، لوله کشی و تعمیرات، امور مهندسی گوناگون و تمامی فرایندهایی که با طول سر و کار دارند از یک متر حرفه ای با قابلیت های پیشرفته تر استفاده می کنند. قیمت متر متناسب با جنس و قابلیت های آن تعیین می شود.

خرید متر دستی

متر دستی

مترها انواع مختلفی دارند و از متراژهای کوچک مثل 1 متر، 2، 3، 5، 5.5، 7.5، 10 و 15 متر گرفته تا متراژهای متوسطی مثل 20 و 30 و 50 متر و حتی متراژ های بالا مثل 100 متر و 200 متر ، 300 متر و بیشتر را شامل می شوند. بر همین اساس هر چه متراژ مترها بالاتر می رود جنس، ساختار و کاربری آنها هم متناسب با همین موضوع تغییر خواهد کرد به گونه ای که در طول های زیاد، مترهای دستی از جنس پارچه و پلاستیک خواهند بود. مترهای با متراژهای پایین برای کاربردهای خانگی و مصارف عمومی صنعتی و مترهای با متراژهای بالاتر برای کاربری های حرفه ای و صنعتی به کار برده می شوند.
به طور کلی بسته به کاربردی که از متر انتظار داری م و کیفیت و دوامی که باید برای ما برآورده کند به خرید متر مورد نظر خود می پردازیم.

خرید متر لیزری

متر لیزری

مترها به دو صورت کلی مترهای دستی یا نواری و مترهای لیزری تقسیم بندی می شوند. در مترهای نواری، نوار متر که دارای درجه بندی است و در درون بدنه آن جمع شده است به بیرون کشیده می شود و تا فاصله مورد نظر ادامه می یابد. به این ترتیب با خواندن عدد روی متر می توان فاصله یا طول مورد نظر را سنجید. برای استفاده از مترهای نواری نیازی به شرایط و احتیاط های خاصی نیست به جز این که پس از کار با متر و در هنگام بسته شدن نوار آن به کمک فنر متر، مراقب ضربه‌ی حاصل از آن باشیم.
در مترهای لیزری خبری از نوار نیست و این مترها با کمک پرتو لیزری که از خود متصاعد می کنند و با برخورد پرتو با سطح مقابل، فاصله را برآورد می کنند.
مترهای لیزری با توجه به ساختار و طرز کار خود برای اندازه گیری فاصله ها و طول های بالاتر به کار می روند و این کار را هم با دقت بسیار خوبی انجام می دهند. لذا کاربرد اصلی این مترها در پروژه های بزرگ صنعتی و ساخت و ساز است.
متر روکش دار PVC ، متر فلزی ، متر فایبرگلاس و متر باتری دار از دیگر انواع متر است که کاربردهای مخصوص به خود را دارند.
در وب سایت فروشگاهی ابزارلاین انواع مترهای دستی و مترهای لیزری از برندهای معتبر بازار با قیمت های مناسب عرضه شده اند.

قیمت متر لیزری رونیکس

متر لیزری رونیکس

مولتی متر

در بین ابزارهای اندازه گیری بعضی از ابزارها به سنجش پارامترهای الکتریکی مدارها و دستگاه های برقی از جمله به سنجش ولتاژ، جریان و مقاومت می پردازند. در بین این ابزارها مولتی متر یک وسیله‌ی ویژه است که قادر است ترکیبی از این سنجش ها را انجام دهد و در واقع، کار ولت متر، اهم متر و آمپرمتر را به صورت یکجا انجام دهد. مولتی متر به این ترتیب، ما را از وضعیت یک مدار الکتریکی به خوبی آگاه خواهد کرد و در صورت نقص در مدار می توان با کمک آن عیب یابی مدار را انجام داد یعنی با کمک مولتی متر می توان از وصل بودن کلید مدار، از متصل بودن یا قطع بدن سیم جریان مدار، از میزان جریان عبوری از مدار، از توان باقیمانده‌ی باتری و بسیاری از موارد دیگر مطلع شد. مولتی متر دیجیتال به راحتی پارامترها را نشان خواهد داد. بسته به کاری که می خواهیم انجام دهیم و بسته به دقتی که در کار خود نیازمندیم، می توانیم مولتی متر های گوناگونی را انتخاب نماییم. قیمت مولتی متر هم از جمله عواملی است که در هنگام خرید مولتی متر باید به آن توجه نمود.

خرید مولتی متر

مولتی متر

تمام مولتی مترها چه ارزان قیمت و چه گران قیمت سه مولفه اصلی مدار یعنی جریان، ولتاژ و مقاومت را نشان می دهند اما دوام آنها و نیز دقت عملکرد انها متفاوت خواهد بود. انتخاب مولتی متر به میزان حرفه ای بودن فرد اندازه گیری کننده هم بستگی دارد.
به طور کلی مولتی مترها از چهار بخش اصلی نمایشگر ، پراب ، دستگیره انتخاب و پورت تشکیل شده است.
اندازه گیری ولتاژ ، اندازه‌گیری جریان ، اندازه‌گیری مقاومت و کنترل اتصالات از کاربردهای مولتی متر است که باید به آن‌ها اشاره کنیم.

خرید کولیس

کولیس

کولیس

کولیس (caliper) یک ابزار اندازه گیری دستی است که با کمک آن می توانیم میزان طول، عمق و قطر اشیاء و اجسام را اندازه گیری کنیم. این ابزار، ظاهری تقریبا شبیه به یک خط کش دارد با این تفاوت که دارای شاخک هایی در بالا و پایین انتهایی آن است و در برخی از انواع نیز دارای عقربه های ساعتی و صفحه دیجیتال است.
در واقع کولیس ، یک ابزار دقیق اندازه گیری است که از آن برای سنجیدن و مقیاس فاصله ها استفاده می شود. از این ابزار مهم جهت اندازه گیری قطعات در مشاغلی مانند تراش کاری،نجاری، مهندسی و … استفاده می شود.

کولیس دیجیتالی

کولیس دیجیتال

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *