اعداد روی دریل شارژی چه کاربردی دارند؟

اعداد روی دریل شارژی چه کاربردی دارند؟

مقدمه

دریل های شارژی امروز یکی از ابزار آلات پر کاربرد برای افراد استفاده کننده از ابزار آلات برقی هستند؛ این موضوع تا میزانی است که نمی توان یک کارگاه یا فرد متخصص حرفه ای در زمینه استفاده از این ابزار آلات را شناخت که در سبد ابزار آلات برقی خود از آن بهره نبرد. این ابزار، که در مقایسه با نوع برقی خود نیازی استفاده از برق مستقیم در حین کار ندارد، کاربردی بسیار حیاتی خصوصا در محیط هایی که دسترسی به جریان الکتریسیته ممکن نیست را داراست. در عین حال باید توجه داشت که این دریل ها در مقایسه با دریل های معمولی به علت سایز کوچکتری که دارند، قابلیت ها و کاربردهایی بسیار زیادی دارند.

گشتاور دریل شارژی چیست

گشتاور دریل شارژی

گشتاور در دریل های شارژی چگونه تولید می شود؟

گشتاور، یکی از مهم ترین آیتم موثر بر عملکرد در دریل شارژی است؛ که در حقیقت به قدرت چرخاندن محور و شفت اطلاق می گردد. باید توجه داشته باشید که در دریل های شارژی با ولتاژ یکسان باتری، دستگاه های بهتر، گشتاور بیشتری را تولید می کنند. این موضوع باعث می گردد تا قدرت و سرعت عملکرد دستگاه تقویت شود و بر این اساس بتوان از دستگاه انتظار عملکرد کیفی بهتری داشت.

ترکمتر دریل چیست

ترکمتر دریل شارژی

ترکمتر چیست؟

اصطلاح ترک متر، واژه ای آشنا برای کسانی است که با دریل کار کرده اند. این اصطلاح در حقیقت به ابزاری در دریل های شارژی اطلاق می شود که میزان چرخش کافی را به منظور بستن یک پیچ یا حرکت در یک سطح را تنظیم می کنند؛ ترکمتر یکی از کلیدی ترین بخش های عملیات، در دریل های شارژی سازماندهی می کند. پس اگر بار دیگر در مورد کاربرد دریل شارژی سوالی برایتان پیش آمد به این نکته توجه کنید که قابلیتی منحصر به فرد در این دریل هاست.

خرید دریل شارژی

دریل شارژی

کاربرد دکمه های روی دسته دریل شارژی چیست؟

اگر به روی دسته دریل های شارژی نگاهی بیاندازید؛ دکمه هایی را می بیند، که بر حسب آپشن های تعریف شده شامل دو یا سه کاربرد اصلی می شود؛ در عموم دریل های شارژی دو قابلیت دریل و پیچ گوشتی برقی توسط این دکمه ها تعریف می شود و در انواع پیشرفته تر با استفاده از این کلیدها می توان حالت چکش ضربه ای را در آن ها فعال نمود. هنگامی که در این دستگاه حالت پیچ گوشتی را انتخاب می کنید؛ ترکمتر دستگاه فعال می شود و بر آن اساس می توان میزان گشتاور مورد نیاز را با استفاده از اعداد روی دستگاه تنظیم نمود. اشتباه رایج در هنگام استفاده از دریل های شارژی در هنگام بستن پیچ، قرار دادن دستگاه در حالت دریل است؛ این اقدام باعث فشار زیاد به موتور و سایر بخش های دستگاه شده و باعث می شود تا موتور به جای تبدیل الکتریسته به حرکت دورانی، گرما تولید کند که می تواند در نهایت منجر به سوزندان شالارک سیم پیچ موتور و یا اتصالی کردن و در پی آن سوختن موتور شود. پس برای استفاده طولانی مدت و عمر بهتر دستگاه مطلوب است که برای سفت کردن پیچ ها از حالت استانداردی که برای آن در ابزار در نظر گرفته شده است بهره ببرید.

دریل شارژی ترکمتر دار

ترکمتر دریل شارژی

یکی از اشتباهات رایج دیگر در مورد استفاده کنندگان از این ابزار، تصور این موضوع است که اگر دریل پیچ گوشتی سرعت بالاتری داشته باشد الزاما گشتاور دستگاه بالاتر است در حالی که گشتاور مقدار نیروی گردشی بر شی است و ارتباطی به سرعت چرخش ندارد. اهمیت گشتاور در این دستگاهها از آن جا ناشی می شود که این موضوع مستقیما بر میزان بهره وری ابزار اثر می گذارد.

گشتاور دریل شارژی چیست

گشتاور دریل شارژی

چه میزان گشتاور برای کار با دریل های شارژی کافی است؟

این موضوع کاملا با سطحی که دریل بر روی آن کار می کند مرتبط است؛ به طور مثال برای کار کردن بر روی سطوح چوبی در مقایسه با کار بر روی فلزات از گشتاور کمتر نیاز است. از طرفی برای کار کردن بر سطوح با مقاومت کمتر، می توان از مته ها و دریل های ارزان قیمت تر نیز بهره برد. در عین حال توجه داشته باشید که قدرت گشتاور در دریل ها برخلاف سایر ویژگی های تنظیم پذیر آن، ثبات نیست، به همین علت است که معمولا برای قدرت گشتاور میزان ثابتی ذکر نمی شود، چرا که برای کار کردن بر سطوح مختلف به گشتاورهای متفاوتی نیاز است. بهترین راه برای تشخیص گشتاور مطلوب یک سطح این است که ابتدا با گشتاور پائین آغاز کرده و سپس آن را افزایش دهید تا به میزان مناسب برای آن سطح دست پیدا کنید. اما توجه داشته باشید که معمولا گشتاور حداکثر در سطوح فلزی یا سنگی مورد استفاده قرار می گیرد، که در این زمینه نیز توصیه می شود تا از دریل های شارژی استفاده کنید که توانایی تبدیل به حالت چکش ضربه ای در آنها وجود دارد.

خرید دریل شارژی اینکو

دریل شارژی اینکو

چگونه گشتاور را در دریل های شارژی تنظیم کنیم؟

اگرچه بسیاری از استاد کاران، این موضوع می تواند بسیار ساده به نظر برسد؛ اما برای بسیاری از افراد که در کار کردن با ابزار آلات مبتدی هستند، دانستن این نکته می تواند مهم و کاربردی باشد. به همین منظور در این بخش به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت؛

  • قدم اول؛ ابتدا باید کلاچ (رینگ تنظیم گشتاور) را مورد بررسی قرار دهید؛ این رینگ در پشت سه نظام دستگاه قرار دارد. این بخش همان حلقه ای است که روی آن فلش و اعداد را مشاهده می کنید.
  • قدم دوم؛ اگر از دستگاه برای سفت کردن پیچ های کوچک استفاده می کنید؛ تنظیم آن بر روی اعداد 1 تا 4 کفایت می کند. اما در صورتی که دریل شارژی شما دارای سرعت متغیر است یا با دو سرعت کار را انجام می دهد، تنظیم فلش با درجات بالاتر نیز ممکن است.
  • قدم سوم؛ اگر درجه گشتاور را بین اعداد 5 تا 8 تنظیم کنید؛ تنظیمات دستگاه به نحوی خواهد بود که گشتاور مناسب برای پیچ کاری بر روی چوب نرم را در اختیار شما قرار می دهد.
  • قدم چهارم؛ تنظیم گشتاور روی اعداد بین 9 تا 12 قابلیت پیچ کاری روی چوب نیمه سفت یا جامدات نیمه سخت را در اختیار شما قرار می دهد. تنظیم دستگاه در هنگام کار با اجسام سخت تر مانع از شکستن پیچ می گردد.
  • قدم پنجم؛ اگر تنظیمات گشتاور دستگاه را بین اعداد 13 تا 16 قرار دهیم؛ قابلیت دستگاه را برای پیچ کاری را به حداقل خود رسانیده و بر روی هر گونه اجسام سخت تری قابل استفاده است. در این حالت توصیه می شود که از پیچ های بلند استفاده نکنید.
  • قدم ششم؛ تنظیمات بین اعداد 17 تا 24 به این معنی است که قابلیت دستگاه را به حداکثر خود رسانیده و منطقا باید برای پیچ کاری در سطوح سخت کارآمد باشد. اما توجه داشته باشید که با این وجود نیز برخی از اقلام سخت وجود دارد که برای پیچ کاری بر روی آنها نیازمند گشتاور بیشتری هستید که از توان این دستگاه می تواند خارج باشد.
تنظیم گشتاور

تنظیم گشتاور دریل شارژی

نکته مهم

یک نکته مهم در برخی از دریل های شارژی این است که سقف اعداد تعریف شده بر روی کلاچ آنها عدد 17 است؛ این بدان معنا نیست که دریل شارژی شما فاقد قدرت گشتاور لازم برای کارهای لازم و تشریح شده است بلکه به این معناست که مراحل مطرح شده برای جدید ترین دریل های شارژی موجود در بازار می باشد. در این میان توجه داشته باشید؛ که در رابطه با استفاده از یک دریل شارژی در حالت پیچ گوشتی آن تنظیم دقیق رینگ می تواند یکی از موثرترین شاخص ها باشد.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *