اجزای کولر آبی

اجزای کولر آبی

مقدمه

کولرهای آبی از دسته دستگاه‌های سرمایشی هستند که سیستم پیچیده‌ای ندارند و هر فرد عادی و بدون تخصصی می‌تواند کارهای تعمیراتی و سرویس آن را به صورت مرتب و سالیانه انجام دهد.
برای سرویس سالیانه کولر آبی ، لازم است به طور کامل اجزای آن و کارکردن با آن‌ها را بشناسیم.
در هر کولر آبی دو فرآیند گردش آب و گردش هوا توسط اجزا و قطعات انجام می‌شود. در تمامی کولرهای آبی سه نوع دسته قطعه ، شامل قطعات الکتریکی ، مکانیکی و ثابت وجود دارد که هر دسته وظایف مخصوص به خود را دارد و اگر به مشکل برخورد کند، تمام روند خنک کردن کولر ، با مشکل روبرو می‌شود. حال باید با این سه دسته و اجزای زیر شاخه‌ی آن‌ها آشنا می‌شویم.

اجزای کولر آبی

کولر آبی

اجزای کولر آبی کدام است؟

همانطور که گفتیم در هر کولر آبی سه دسته قطعه ، شامل قطعات الکتریکی ، قطعات مکانیکی و قطعات ثابت وجود دارد که ما در ذیل به تفکیک آن می‌پردایم.

قطعات الکتریکی کولر آبی

قطعه‌ی الکتریکی همانطور که از اسمش پیداست ، قطعاتی را شامل می‌شود که با استفاده از جریان برق ، نیروی لازم برای حرکت را به دست می‌آورند. قطعات مکانیکی برای حرکت به این قطعات الکتریکی متصل می‌شوند. قطعات الکتریکی از مهم‌ترین قطعات کولرهای آبی هستند که در صورت خرابی و سوختن ، هزینه‌ی گزافی را برای تعمیر آن‌ها باید بپردازیم؛ بنابراین در سرویس سالیانه‌ی کولر آبی ، این قطعات را به دقت مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
تعمیر و تعویض قطعات الکتریکی بر خلاف تمامی قطعات کولرهای آبی باید توسط فرد متخصص و آشنا به برق صورت بگیرد.

کولر آبی

اجزای کولر آبی

قطعات الکتریکی کولرهای آبی شامل موارد زیر است:

پمپ آب کولر

پمپ آب کولر یکی از قسمت‌های مهم کولرهای آبی است که کارکرد درست آن در سیستم سرمایش این دستگاه خنک کننده ، تاثیر بسیار زیادی دارد. بدون این قطعه‌ی مهم ، کولر تنها عملکردی مانند یک پنکه خواهد داشت که صرفا باد تولید می‌کند.
پمپ آب ، وظیفه‌ی انتقال آب کولر به سه راهی‌های توزیع آب را بر عهده دارد. این قطعه در سمت کفی و تشتک کولر قرار می‌گیرد و آب را از قسمت مخزن پمپاژ می‌کند و آن را به سه راهی‌ها منتقل می‌کند. هوا و بادی که از کولر تولید می‌شود ، در هنگام برخورد با پوشال‌های خیس سرد می‌شود و از طریق چرخش پروانه‌ی کولر به داخل کانال کولر دمیده می‌شود. اگر پمپ کولر ، به هر علتی درست کار نکند و یا از کار افتاده باشد ، باد کولر به مرور گرم می‌شود و کولر از وظیفه‌ی اصلی خود یعنی خنک کردن محیط فاصله می‌گیرد.

خرید پمپ آب کولر

پمپ آب کولر

موتور یا دینام کولر

دینام کولر یا همان الکتروموتور ، در واقع وظیفه‌ی به چرخش درآوردن فن کولر را بر عهده دارد و معمولا به صورت تک فاز با توان‌های مختلف ، توسط برندهای مختلفی ، تولید و ساخته شده می‌شود.
برای انتخاب دینام مناسب کولرمان باید سایز کولر را در نظر داشته باشیم تا دینامی با توان مناسب انتخاب نماییم. قیمت دینام کولر بسته به اندازه ، ابعاد و توان آن در سطوح متفاوتی قرار گرفته است.
تمامی دینام‌ها معمولا دو سرعته هستند که ما آن را به صورت کلیدهای تند و کند در کلیدهای کولر خود مشاهده می‌کنیم. سرعت تمامی دینام‌ها از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین آن قابل تنظیم و کنترل است.
با چرخش موتور یا همان دینام ، پولی کوچک نیز می‌چرخد و تسمه به حرکت درمی‌آید و در نهایت با چرخش تسمه ، فولی بزرگ نیز شروع به حرکت می‌کند.

خرید دینام کولر آبی

دینام کولر آبی

جعبه تقسیم برق کولر

جعبه تقسیم ، وظیفه‌ی انتقال انرژی الکتریکی به قطعات کولر را بر عهده دارد. با قطع و وصل کردن کلید برق از طریق جعبه تقسیم ، در واقع کولر خاموش و روشن می‌شود. جعبه تقسیم باید در محلی قرار گیرد که با رطوبت کولر ارتباط و مجاورت نداشته باشد.

قطعات مکانیکی کولر آبی

قطعات مکانیکی شامل شناور ، تسمه ، پروانه و پولی می‌شود.

تسمه کولر

تسمه ، پولی بزرگ را برای به چرخش درآوردن پروانه ، به حرکت درمی‌آورد. تسمه باید در حد تناسب باشد . بیش از حد شل و سفت نباشد. شل و سفت بودن بیش از حد پروانه ، موجب پاره شدن خودش و ایجاد سر و صدای آزاردهنده در کولر می‌شود.

تسمه کولر آبی قیمت

تسمه کولر آبی

شناور کولر

شناور معمولا یک قطعه ی پلاستیکی است که آب داخل مخزن کولر را به صورت ثابت و بدون کوچک‌ترین کم و زیاد شدن نگه می‌دارد. پس خرید شناور کولر آبی از مسائل مهم و ضروری به شمار می‌رود. شناور کولر ، آبی را که در داخل مخزن کولر وجود دارد به خوبی تنظیم می‌کند و در صورت کم بودن آب ، وظیفه‌ی آبرسانی را نیز بر عهده دارد. در صورت نبود شناور کولر و تنظیم نبودن درجه شناور ممکن است مشکلاتی از قبیل کم بودن آب مخزن و یا سر ریز شدن و خارج شدن آب مخزن رو به رو شویم. پس بهتر است با تنظیم شناور و در مواردی با تعویض این جز مهم کولرهای آبی ، از مشکلات این چنینی به راحتی جلوگیری کنیم.
شناور کولر یا شیر شناور خود از اجزا و ساختار مختلفی تولید و ساخته شده است که هر کدام در ثابت نگه داشتن آب کولر ، وظیفه‌ی مهمی دارند.
مهره ، شیر بدنه ، گوی شناور یا توپی ، اهرم یا میله شناور ، واشر ، مهره برنجی به سایز یک چهارم اینچ ، پین و سپر شناور از اجزا و ساختار یک شناور کولر هستند .

شناور کولر آبی قیمت

شناور کولر آبی

پولی یا فولی کولر

فولی قطعه‌ای آلومینیومی است که جهت انتقال نیرو بین اجزای مختلف کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انتقال نیرو ، فولی باید همراه با تسمه به کار گرفته شود.
پولی کولر ، انرژی الکتریکی تولید شده را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و این انرژی مکانیکی توسط تسمه به پروانه‌ها منتقل می‌شود. اگر پولی مشکل داشته باشد و به خوبی کار نکند و وظیفه‌ی خود را به جا نیاورد ، پروانه توانایی پرتاب باد خنک به سمت کانال را نخواهد داشت. در صورت خرابی فولی ، فشار بسیار زیادی به موتور کولر وارد می‌شود و ممکن است موتور کولر دچار آسیب گردد.
فولی‌ها در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی بنا به ظرفیت و حجم کولرها تولید و ساخته می‌شوند. هرچه ظرفیت و حجم کولر بیشتر باشد ، ابعاد فولی‌ای که برای آن کولر مناسب است نیز باید بزرگ‌تر باشد. بزرگ بودن اندازه فولی موتور کولر آبی ، سبب افزایش توانایی برای پرتاب فشار باد می‌شود. لازم به ذکر است در هر کولر آبی دو عدد فولی و با دو سایز مختلف وجود دارد که یک فولی در محور پروانه و یک فولی دیگر در محور موتور نصب می‌شود.

خرید پولی کولر

پولی کولر

پروانه کولر

پروانه کولر در یک مخزن حلزونی شکل در مرکز کولر قرار می‌گیرد و با چرخش این قطعه ، باد تولید شده توسط کولر به دریچه‌ها منتقل می‌شود. پروانه کولر را باید به درستی تنظیم کنید تا از لرزش بدنه‌ی کولر جلوگیری کرده باشید.

خرید پروانه کولر آبی

پروانه کولر آبی

یاتاقان کولر

یاتاقان کولر ، یک قطعه‌ی فلزی است که نیروی حرکتی را از تسمه به محور منتقل می‌کند. این نیروی منتقل شده ، سبب چرخش پروانه و در نتیجه تولید باد می‌شود. یاتاقان‌ها در دو طرف محور مرکزی پروانه یا همان شفت قرار می‌گیرند . بنابراین اساسی‌ترین نقش آن‌ها ، تولید باد در کولرهای آبی است. یاتاقان‌ها باید بر اساس اندازه و حجم کولر خریداری شوند . پس در هنگام تعویض و خرید یاتاقان کولر ، به اندازه‌ی کولر خود توجه داشته باشید و یاتاقان متناسب با حجم آن را خریداری نمایید.
یاتاقان لغزشی ، یاتاقان غلتشی و یاتاقان بلبرینگی از انواع یاتاقان هستند که ویژگی‌ها و ساختار متفاوتی از یکدیگر دارند.
این نکته را فراموش نکنید که یاتاقان به علت کارکرد مداومی که دارد ، به سرعت فرسوده می‌شود؛ بنابراین باید در صورت خرابی به سرعت تعویض شود تا از آسیب به سایر اجزا و قطعات کولر ، جلوگیری کرده باشید.

خرید یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر آبی

اجزا و قطعات ثابت کولر آبی

از قطعات ثابت کولر آبی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

دریچه و پوشال‌های کولر آبی

در سه طرف بدنه‌ی کولر ، دریچه‌هایی قرار دارند که داخل آن‌ها با پوشال پر شده است. در زمان تعمیر و دسترسی راحت‌تر به قطعات ، باید این دریچه‌ها را از جای خود برداریم.
بدنه کولر آبی ، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی از دیگر اجزای ثابت کولر آبی هستند که در جای خود به صورت ثابت قرار گرفته‌‌اند و کمتر نیاز به تعمیر و تعویض آن‌ها وجود دارد.

نظرات 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *